SØNDAGSRETRETT: Den nye kulturministeren, Linda Hofstad Helleland, innser at det ikke er mulig å komme i mål med planen om å la alle butikker holde søndagsåpent.

Søndagsåpne butikker:

Regjeringen legger forslaget i en skuff

– En fin julegave, mener HK.
18.12.2015

hk-nytt@lomedia.no

Den nye kulturministeren Linda Hofstad Helleland varsler at regjeringen ikke vil gå videre med sitt forslag om at alle butikker skal få ha åpent på søndager.

– En full liberalisering er det ikke flertall for på Stortinget. Det er også motstand i folket. Jeg lytter til det. Derfor har jeg lagt forslaget om søndagsåpne butikker i en skuff, sier Helleland til NTB.

– Det er kjempebra, og viser handlekraft fra ministerens side. Dette var en fin julegave, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Større fleksibilitet

Uttalelsen fra Helleland betyr imidlertid ikke at dagens regler for søndagsåpne butikker vil bli stående urørt. I dag er det forbudt å holde butikker åpne på søndager, med unntak av små dagligvarebutikker, bensinstasjoner, hagesentre og butikker i såkalte turistområder. I tillegg kan alle butikker holde åpent i forbindelse med julehandelen.

– I dag har vi en modell hvor det er åpent tre søndager før jul, og det virker ikke som noe stort problem. Men vi må se om vi skal ha større fleksibilitet og om det skal rammes inn i et nasjonalt regelverk, sier kulturministeren til NTB.

Dialog med KrF og Venstre

Høyre og Fremskrittspartiet har ikke flertall for full liberalisering av søndagslovgivningen, men trenger støtte fra enten KrF eller Venstre.

KrF vil absolutt ikke ha mer søndagshandel, mens Venstre vil la kommunene bestemme åpningstidene.

– Jeg vil gå i dialog med våre samarbeidspartier for å se på hva den endelige løsningen skal være. KrF har vært veldig imot full liberalisering, og det har jeg stor respekt for. Derfor går jeg ikke videre med det, sier Linda Hofstad Helleland.

Ber om møte

Handel og Kontor vil også ha et ord med i laget.

– Vi forutsetter at partene i arbeidslivet involveres i en eventuell utarbeidelse av et nytt regelverk. Vi ser også at dagens unntaksbestemmelser kan være konkurransevridende. Kanskje er tida moden for at alle tre partene setter seg sammen. Vi er klar for dialog når som helst, sier Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

Torsdag sendte HK og arbeidsgiverorganisasjonen Virke et felles brev til den nye ministeren der de ber om et møte for å drøfte søndagsåpne butikker.

LES OGSÅ: Søndagsåpne butikker – mye skrik og lite ull (15.12.15)

18.12.2015