FLERE ARBEIDSDAGER: Blir det tillatt å holde åpent på søndager, må de aller fleste ansatte i varehandelen belage seg på nok en arbeidsdag.

Sissel M. Rasmussen

Nå kommer forslaget om søndagsåpne butikker

På fredag skal tre statssråder orientere handelsbransjen om innholdet i regjeringens forslag.
07.01.2015

Regjeringen tar nå ett skritt nærmere å tillate søndagsåpne butikker. Veldig snart vil den legge fram et forslag til endringer av helligdagsloven som forbyr butikker å holde åpent på søndager. Kulturminister Thorhild Widvey har invitert Handel og Kontor, LO, YS, Virke, NHO og Coop til et møte for å orientere om innholdet i forslaget førstkommende fredag. Her vil også arbeidsminister Robert Eriksson og næringsminister Monica Mæland delta.

Regjeringspartiene argumenterer med at søndagsåpne butikker vil være et gode for forbrukerne. I tillegg ønsker de å rydde opp i dagens lovgivning som har mange unntaksbestemmelser. Blant annet har butikker under hundre kvadratmeter, butikker i turistområder og hagesentre lov til å holde åpent på søndager.

Lite støtte

HK-leder Trine Lise Sundnes er klar for å møte statsrådene.

– Vi møter opp og ser hva som kommer. Vi har jo ikke fått noen signaler om at regjeringen har endret syn i dette spørsmålet, sier hun til HK-Nytt.

Handel og Kontor er svært negative til at butikkene skal få en generell tillatelse til å holde åpent på søndager. Det vil gi forbundets medlemmer nok en arbeidsdag.

Heller ikke arbeidsgiverne er positive til søndagsåpne butikker. De hevder at det vil gi økte utgifter uten at omsetningen går opp. Og i den ene spørreundersøkelser etter den andre sier et flertall av befolkningen nei takk til flere handledager. I en undersøkelse presentert av Klassekampen i romjula går det fram at 62 prosent av befolkninga sier nei til søndagsåpne butikker.

Høringsrunde

Regjeringens forslag skal sendes ut på høring kort tid etter møtet. Da vil alle organisasjonene få sagt sitt.

For å få flertall for sitt forslag trenger regjeringen støtte fra enten Kristelig Folkeparti eller Venstre. KrF vil ikke være med på det. Venstre har signalisert at de vil støtte et forslag om søndagsåpne butikker, men ønsker at det skal være opp til kommunene å avgjøre det.

07.01.2015