Rema kaster Mack ut av butikkhyllene

Lov om god handelsskikk kunne reddet arbeidsplasser i Mack

De som nå kastes ut av Rema-hyllene kunne stått sterkere hvis ikke Stortinget hadde stemt ned et forslag om ny lov om handelsskikk.
09.01.2017

helge@lomedia.no

– Det hadde i alle fall vært vanskeligere for Rema 1000 å gjennomføre dette hvis Stortinget hadde vedtatt en ny «Lov om god handelsskikk», sier stortingsrepresentant, Else-May Botten (Ap) til LO-Aktuelt.

Mange øl-kunder er i harnisk over at Rema 1000 truer med å kaste Mack-øl ut av varesortimentet i alle fylker unntatt Troms. Bakgrunnen er at Rema-kjeden rydder i sortimentet og vil prioritere sine såkalte bestevenner. Det vil si store leverandører på den ene siden, og veldig lokale aktører på den andre. For Mack sin del har det skapt frykt for oppsigelser og nedbemanning.

Chipsmerket Kims, som eies av Orkla, skal heller ikke lenger bli å finne i butikkhyllene til matvarekjeden Rema 1000.

Ikke ulovlig

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) står maktesløse tilbake.

– Det er lite vi får gjort i denne situasjonen, bortsett fra å bistå de som eventuelt blir oppsagt på grunn av dette. Det Rema 1000 gjør er jo ikke ulovlig, sier forbundsleder Jan-Egil Pedersen i NNN til LO-Aktuelt.

– Dette er resultatet av at dagligvarekjedene har fått alt for stor makt i Norge. Kundene kan ikke kjøpe det de ønsker fordi kjedene bestemmer innholdet, legger han til.

Han poengterer at mye kunne vært annerledes om Stortinget i 2015 hadde gitt sin tilslutning til forlaget om god handelsskikk, som ble fremmet av Arbeiderpartiet. Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF sørget imidlertid for at det ble nedstemt.

Stor makt

Innholdet i dokumentet beskriver nøyaktig den samme situasjonen som i disse dager for alvor har kommet over vannflaten: «Både leverandører og kjeder har uttrykt misnøye med forholdene i dagligvarekjeden. Misnøyen synes størst på leverandørsiden. Denne misnøyen ligger på ulike plan, og er dels knyttet opp mot forhandlingsresultat og balanse i avtaleforholdene, dels til opptreden i forhandlinger, og dels til kontraktspartens forretningsatferd».

– Utredninger har vist det samme både i 2011 og 2013. Lovforslaget vårt kunne gjort noe med dette. Det er ikke første og ikke siste gang vi kommer i samme situasjon som i dag, mener Else-May Botten, som er næringspolitiker for Arbeiderpartiet.

– Jeg kan ikke si at vi hadde unngått denne situasjonen. Men forslaget kunne gitt mye klarere kjøreregler for slike prosesser som Rema 1000 nå gjennomfører. Da hadde vi hatt et bedre system i forkant av slike forhandlinger, og leverandører kunne hatt litt større innflytelse. Kjørereglene hadde gjort det enklere for leverandører å komme inn og ikke gjort så lett for kjedene å kaste de ut, mener Else-May Botten.

Frykter oppsigelser

Nå forhandler Mack og Rema 1000 fortsatt om en ny avtale. Det er Carlsberg som er bestevennen, og Mack-volumet som skal selges i Rema-kjeden vil få en kraftig volumreduksjon.

– Situasjonen er alvorlig for oss. Vi har ikke noe stort håp om at det ordner seg. Vi frykter det verste, sier Lillian Struve, som er tillitsvalgt i Mack.

Hun frykter konsekvensen.

– Vi er forberedt på at det kan komme oppsigelser, sier hun.

Finnmark og Nordland

For Mack er hele Nord-Norge et stort marked. Det får derfor store konsekvenser hvis Rema 1000 gjør alvor av trusselen om å kaste Mack-ølet ut av sine butikker både i Finnmark og Nordland.

I tillegg tapper Mack også for Coca-Cola, som også får redusert plassen sin i Rema-hyllene.

Petter Nome i Bryggeriforeningen innrømmer at bransjen har kommet opp i en ugrei situasjon.

– Dette er en situasjon som er veldig lite hyggelig for bransjen. Det er lett å forstå reaksjonen til for eksempel Mack som nå må slåss for sin eksistens, sier Petter Nome til LO-Aktuelt.

Han poengterer samtidig at valgfriheten vil være til stede på de aller fleste steder. Norgesgruppen og Extra (Coop) skal fortsatt selge både Mack, Hansa Borg og varer fra de som ikke er bestevenn med Rema 1000.

Sterke reaksjoner

Mack er en uhyre viktig kulturell merkevare for mennesker i og fra nord. Og det er en del av det nordnorske hjertet som nå blir tråkket på av Rema.

Politisk redaktør i Nordlys, forteller om særdeles sterke reaksjoner i Nord-Norge. Han mener Rema 1000 har åpnet døren til et folkeopprør. Han frykter også at Norgesgruppen og Coop kan følge etter og gjøre det samme som Rema.

Selv mener Rema 1000 at unike merkevarer fra mindre, lokale bryggerier skal gi kundene flere valgmuligheter.

Små leverandører

Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i Rema 1000, presiserer i en pressemelding at gruppen ønsker å gi mer plass til mindre leverandører og har inngått avtaler med Trondheim Mikrobryggeri, Sagene Bryggeri, Kolonihagen, CB og Arendal Bryggeri.

– I Drammen vil Rema 1000 selge produkter fra Aass og Hansa vil være representert i Bergen. Grans Bryggeri i Sandefjord vil også være tilstede i gruppens butikker, heter det i pressemeldingen.

09.01.2017