SNU I TIDE: - Fjellvettreglene er til for en grunn, sier HK-leder Trine Lise Sundnes. Hun ber regjeringen stanse forslaget om søndagsåpne butikker.

HK-leder ber regjeringen snu om søndagsåpne butikker

HK-leder Trine Lise Sundnes ber statsminister Erna Solberg lytte til både folket og egne partilag i spørsmålet om søndagsåpne butikker. – Trekk forslaget, sier hun.
30.06.2015

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I dag går høringsfristen ut for regjeringens forslag om søndagsåpne butikker. De har allerede fått tusenvis av svar. Motstanden er massiv, få vil at det skal bli tillatt med handel uka rundt. Dette ser ikke ut til å gjøre inntrykk på regjeringen, i alle fall ikke statsminister Erna Solberg. I helgen uttalte hun at motstanden nok vil gå over. Folk vil venne seg til søndagsåpne butikker, hevder hun. Til DN sa Solberg at dette er en "typisk sak som mange vil glede seg over i framtida, og som få partier vil ønske å gjøre om på".

Avsporing, mener HK

Uttalelsene provoserer forbundsleder Trine Lise Sundnes i Handel og Kontor. Hun mener Erna Solberg er på villspor.

– Jeg betviler ikke at vi kunne venne oss til søndagsåpne butikker, men det er jo ikke det dette handler om. Dette er en verdidebatt om samfunnet vårt, sier hun til HK-Nytt.

Sundnes mener grunnen til den massive oppslutningen om høringsrunden, fra både privatpersoner, organisasjoner, handelsnæringen og utallige organisasjoner, skyldes det et sterkt ønske om en annerledes ukedag.

– Folk vil slippe det kommersielle presset én dag i uka. At spørsmålet om søndagsåpne butikker er en av de mest aktuelle politiske sakene for tiden, forteller ikke så rent lite. Folk flest vil hegne om vår felles fridag, påpeker hun.

Kampanje

HK og andre organisasjoner har blitt beskyldt for å drive med kampanjevirksomhet for å få folk til å sende inn svar som går imot det regjeringen foreslår. Dette fnyser HK-lederen av.

– Det faller på sin egen urimelighet. Er det galt å legge til rette for at folk skal få si sin mening? Hvis det er kritikkverdig, må de legge ned sine egne nettsider. Der oppfordrer regjeringen selv folk til å si sin mening. Det er et kvalitetsstempel i et demokrati at folk ytrer seg, sier hun.

Sundnes tror imidlertid regjeringen kunne unngått å få så mange på nakken dersom de hadde spilt kortene litt annerledes.

– Normalt sett, når en regjering ser mye motstand fra arbeidslivets parter i en sak, så er det tradisjon for å jobbe sammen om å finne løsninger. Vi har, sammen med arbeidsgiverne, prøvd å få regjeringen med på dette i to år, men det er notorisk blitt avvist. Vi har tradisjonelt en arbeidsform med samarbeid mellom arbeidslivets parter og regjeringen, men nå har vi en regjering som ikke ønsker å jobbe på denne måten. Dermed har folk respondert mer enn vanlig. Når folk opplever at de som representerer dem ikke blir hørt, så reagerer de, sier Sundnes.

Lytte til sine egne

Trine Lise Sundnes råder regjeringen til å lytte til folkeviljen i denne saken. I det minste mener hun at regjeringspartiene må høre på sine egne velgere og lokalpolitikere. Høringssvarene viser nemlig at mange lokale partilag er negative til søndagsåpne butikker.

– En ting er å skyve folket fra seg. Det kan velgerne svare på ved neste valg. En helt annen ting er å skyve sine egne fra seg. Det pleier sjeldent å være klokt, sier HK-lederen.

Handel og Kontor sendte selv avgårde høringsuttalelsen til Kulturdepartementet, som håndterer denne saken, på mandag. Ikke overraskende argumenterer forbundet hardt mot en liberalisering av åpningstidsbestemmelsene i handelen, og de gjentar sin kritikk av at regjeringen har avvist ethvert forsøk på samarbeid med partene i arbeidslivet.

Politisk uklokt

Til HK-Nytt sier Sundnes at hun håper regjeringen snur i denne saken og trekker forslaget som søndagsåpne butikker. Samtidig tør hun ikke spå utfallet på forhånd.

– Men dette blir for dumt, også politisk. Var det vi så i helgen en statsminister som forsøkte å kastrere sin egen ansvarlige statsråd? Jeg har nemlig tatt kulturminister Thorhild Widvey på ordet når hun har sagt at høringssvarene er det som skal være styrende framfor samarbeidet med organisasjonene. Da er det jo underlig at statsministeren avfeier motstanden og hevder at søndagsåpne butikker skal innføres uansett, sier Sundnes.

– Vil de virkelig trekke denne saken helt til Stortinget med så stor motstand, spør hun.

Forvirring fra Venstre

For det er høyst usikkert om Solberg og co har flertall for forslaget i Stortinget. Da regjeringen sendte ut høringen i vår, presenterte de to alternative forslag. Det ene, og foretrukne, var full, nasjonal liberalisering av åpningstidene. Det andre forslaget åpnet for at kommunene skal bestemme butikkenes åpningstider. Det siste forslaget har vært ansett som spiselig for Venstre. I forrige uke gikk imidlertid partileder Trine Skei Grande ut med at de ikke kunne støtte det som forelå av forslag i høringsnotatet fra regjeringen. Venstre vil fortsatt at det skal være opp til kommunene å bestemme butikkenes åpningstider, men de synes ikke regjeringen gikk langt nok i sitt forslag.

HK-leder Sundnes er veldig forvirret av Grandes utspill.

– Vi vet ennå ikke hva Venstre mener om søndagsåpne butikker. Vil de forhandle med regjeringen om en løsning? Eller har partilederen tatt til seg signalene fra egne partilag i denne saken og leter etter en vei ut? Jeg håper på det siste, at hun ser at båten ikke bærer og at det er liten vits i å bruke lappesaker, sier Trine Lise Sundnes.

HK-Nytt har ikke lyktes med å få en kommentar fra Venstre etter deres nei-utspill i forrige uke.

30.06.2015