VIKTIG: Søndagsåpne butikker er den store saken i dette valget, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

– Søndagen står på spill

HK-leder Trine Lise Sundnes håper medlemmene ser på hvilke partier som er imot søndagsåpne butikker når de skal stemme i kommunevalget.
27.08.2015

Det er søndagsåpne butikker som er den store saken når ledelsen i Handel og Kontor farter land og strand under valgkampen. Forbundet står bak nettsiden sondagsalliansen.no. Der kan du finne ut hva hvert enkelt parti mener om søndagsåpne butikker i hver enkelt kommune. Det er dette spørsmålet som bør avgjøre hvem du stemmer på under kommunevalget 14. september, mener HK.

Venstre avgjør

Partiene på venstresiden pluss Senterpartiet og Kristelig Folkeparti er imot søndagsåpne butikker. Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er for. Venstre har imidlertid foreslått en løsning som vil gi kommunene rett til å bestemme over butikkenes åpningstider lokalt. Dermed er lokalpartienes ståsted i saken vesentlig.

– Dette er i aller høyeste grad en sak som er relevant i kommunevalget så lenge Venstre er tunga på vektskåla. Med deres løsninger er det utrolig viktig hva folk stemmer lokalt, sier Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor.

Stor sak

– Dette er den store saken for våre medlemmer. Søndagsåpne butikker vil gå ut over manges søndag, ikke bare de som jobber i varehandelen. Også for de av våre medlemmer som ikke jobber i varehandelen kan dette få store konsekvenser. Kanskje har de en partner som jobber i bransjen, eller i andre bransjer som transport eller i frisøryrket og som også kan komme til å måtte jobbe disse dagene. Valget står mellom å bli fratatt en felles fridag eller ei. Hvis ikke det er god nok motivasjon til å stemme, så vet ikke jeg, sier Sundnes til HK-Nytt.

Forbundslederen mener dette er et verdispørsmål.

– Dette er en stor sak, ikke bare for de som jobber i varehandelen, men for alle. Å si nei til søndagsåpne butikker er å si nei til ytterligere kommersielt press, og til å hegne om de norske verdiene, om søndagsturer, frivilligheten og idretten, alt det som definerer oss, sier hun.

HKere i alle partier

Handel og Kontor er en partipolitisk uavhengig organisasjon. Sundnes understreker at forbundet ikke oppfordrer medlemmene til å stemme på bestemte partier.

– For oss er det viktig å tydeliggjøre hva de ulike partiene mener i denne saken. Så får vi ha tiltro til at folk vet hva de er tjent med. HKere finner vi i alle partier, fagbevegelsen representerer et tverrsnitt av befolkninga, sier hun.

Helt gjennomsnittlig er LO-medlemmene imidlertid ikke. En undersøkelse gjennomført av Opinion i august, på oppdrag fra LO, viser at 63,8 prosent av LO-medlemmene ville stemt på Arbeiderpartiet. 10,1 prosent vil stemme Høyre, mens 5,3 prosent foretrekker Fremskrittspartiet.

– Bruk stemmeretten

Trine Lise Sundnes håper alle vil delta i årets kommune- og fylkestingsvalg.

– Alle som har stemmerett har en forpliktelse til å bruke den. Vi skylder alle som kjemper for demokratiske rettigheter i andre deler av verden å legge den lappen i stemmeurna. Og det finnes mange muligheter til å forhåndsstemme, minner hun om.

27.08.2015