Politikk på pauserommet

Statsminister Jens Stoltenberg besøkte HK-medlemmene på Coop Mega på Stjørdal etter at han hadde talt til delegatene på landsmøtet.
17.09.2012
16.12.2013 20:11

- Jeg heter Jens, hilste statsministeren, og klemte hender og smilte bredt til både kunder og ansatte på Mega-butikken. Etter en popstjerne-lignende rundtur i butikken, med stor oppmerksomhet fra alle kanter ble det også tid til en kopp kaffe på pauserommet.

Ufrivillig deltid

- Er det mange deltidsansatte i butikken, lurte Stoltenberg på.

Delegatene på landsmøtet på Hell noen kilometer unna hadde brukt deler av formiddagen på å fortelle ham at ufrivillig deltid er et utbredt problem i varehandelen. Selv hadde han akkurat hilst på et HK-medlem i butikken som jobbet deltid – av fri vilje.

- Ja, det er en del som jobber deltid, og som gjerne ville hatt større stilling. For ungdom som skal inn på arbeidsmarkedet og boligmarkedet holder det ikke med en deltidsstilling. Det nytter ikke å komme i banken og be om boliglån hvis du har en arbeidskontrakt på 40 prosent selv om du jobber aldri så mange timer ekstra, sa Bjørn Bjørnelv, stedstillitsvalgt på Mega-butikken.

Heltid som hovedregel

Bjørnelv hadde en forklaring på hvorfor det er så mange deltidsansatte i varehandelen.

- Butikken må ha et visst antall hoder, så noen deltidsansatte må det være, men det kunne vært adskillig færre, sa Bjørnelv.

På spørsmål fra Stoltenberg om hva som kunne være en løsning på problemet, hadde Mona Bjørn, hovedtillitsvalgt i samvirkelaget Trondos, et forslag.

- Heltidsstillinger burde være hovedregelen i arbeidslivet. En slik regel ville hjulpet oss veldig, og endret både praksis og holdninger. Det ville vært et godt virkemiddel for å få til mindre ufrivillig deltid, framholdt hun.

Vil ikke endre åpningstider

Elisabeth Sundset, leder i Sør-Trøndelag HK, som også satt benket rundt bordet på pauserommet, understreket at åpningstidene i varehandelen er med på å skape deltidsansatte.

- Det er lønnsomt for bedriftene å bemanne ut fra kundestrømmen, men det er en utfordring for de ansatte. Markedet presser på for utvidede åpningstider, sa hun.

Stoltenberg avviste imidlertid å gjøre noe med åpningstidene.

- Det er viktigere for oss å snakke om arbeidstider, enn om åpningstider, skjøt HK-leder Sture Arntzen inn.

- Det synes jeg er en lur tilnærming, nikket Stoltenberg.

Det fikk Bjørn Bjørnelv til å reagere.

- Det må ikke åpnes for mer søndagshandel. Det ville vært en katastrofe, sa han.

Mona Bjørn og Elisabeth Sundset forsøkte å argumentere for at det varehandelsansatte trenger er et vern mot kvelds- og nattarbeid, slik andre arbeidstakere har. Det samme budskapet hadde Stoltenberg fått servert på landsmøtehotellet. Men da nærmet bedriftsbesøket seg slutten for statsministeren.

- Det snakket jeg om på landsmøtet tidligere i dag. Vi skal ha en dialog med HK om det, var alt han ville si før rådgiveren hans påpekte at det var tid for neste post på statsministerprogrammet.

17.09.2012
16.12.2013 20:11