JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppgitt over Expert-annonse

Expert reklamerer med at «1432 gode medarbeidere har dessverre måttet slutte» - for at kundene skal få billigere varer. – Smakløst, og neppe god omdømmebygging, sier påtroppende leder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes.
10.06.2013
14:13
16.12.2013 23:02

«Vi var svært nær konkurs. 1432 gode medarbeidere har dessverre måttet slutte. Vi la ned 358 småbutikker. Til sammen har vi spart 800 millioner kroner for å senke prisene» heter det i annonseteksten til Expert.

Det reagerer Sundnes på.

– I beste fall er dette tankeløst. Expert burde vite bedre enn å sko seg på andres tragedie, sier hun til HK-Nytt.

Facebook-sinne

Facebook-siden til Expert ble fylt av rasende innlegg mandag. «Da sier jeg takk for meg som Expertkunde. Firma som behandler sine medarbeidere på den måten er ikke verdt fem flate øre.», skriver en. «Etter en slik "reklame» slutter jeg å handle hos Expert! Selv om det kanskje er litt dyrere hos andre, velger jeg heller en el-leverandør som ikke skryter av å ha sagt opp så mange!» skriver en annen.

Det forstår Sundnes.

– Det er ett firma som i det siste er blitt kjent for å gjøre det billigere for kunden på bekostning av de ansatte, og det er Ryanair, sier hun.

– Det burde ringt noen bjeller hos Expert her, og jeg oppfordrer dem til å tenke seg om, sier Trine Lise Sundnes.

Ingen anger

Expert-sjef Anders Nilsen satt i møte da HK-Nytt ringte mandag formiddag, men tidligere på dagen sa han til tv2.no at kampanjen handlet om ærlighet.

– Det er nytt og kanskje uvant å si direkte hva man gjør. Vi har valgt å være veldig åpne. I dag er vi i en annen posisjon og har vesentlig mer konkurransekraft. I enkelte lokale markeder har vi nå begynt å ansette flere igjen, sa han, og tilføyde at det ikke var planer om å endre kampanjen.

– Dette er ikke en kampanje som skal provosere, det er en for å fortelle hva vi gjør. Det er ingen som vil stenge butikker og redusere antallet ansatte, men det var det som måtte til, sa Nilsen, og viste til at Expert i Sverige gikk konkurs i fjor høst.

10.06.2013
14:13
16.12.2013 23:02