SIER NEI: Venstres velgere er på linje med gjennomsnittsnordmannen. Drøyt 70 prosent sier nei til handel hele uka.

Venstre-velgerne sier nei til søndagsåpne butikker

72 prosent av Venstres velgere vil ikke åpne butikkdørene på søndager. Saken vil bli heftig debattert på partiets landsmøte i helgen.
10.04.2015

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Like før påske sendte regjeringen forslaget om søndagsåpne butikker ut på høring. Høyre og Fremskrittspartiet går inn for et fullt frislipp av åpningstider, med unntak av 12 røde dager. For å få gjennomslag for dette, er de avhengige av støtte fra Venstre. Det har de så langt ikke fått. Derfor har regjeringen et alternativt forslag som går ut på at det skal være opp til kommunene å bestemme butikkenes åpningstider. Dette har de sentrale politikerne i Venstre tidligere gått inn for.

Grasrota sier nei

Nå ser det ut til at søndagssaken kan bli en het konfliktsak når Venstre i helgen avholder sitt landsmøte i Tromsø. Grasrota i partiet går nemlig imot at Venstre skal støtte regjeringen i denne saken. En fersk undersøkelse som Respons Analyse har gjort på oppdrag fra Handelens samarbeidsutvalg, viser også en stor motstand mot søndagsåpne butikker blant partiets velgere; 72 prosent av dem er negative til at alle butikker kan holde åpent på søndager. Det er like mange som i resten av befolkningen, 73 prosent er imot.

Delt på midten

Det er størst motstand mot søndagsåpne butikker blant Rødts velgere, 92 prosent, tett etterfulgt av KrFs velgere, hvor 91 prosent er imot. Blant SVs velgere sier 90 prosent nei, Senterpartiet har 88 prosent motstandere og Arbeiderpartiet 79. Heller ikke Miljøpartiet De Grønne er begeistret, her sier 83 prosent av velgerne nei.

I Høyre og Fremskrittspartiet er velgerne delt på midten, Henholdsvis 50 og 51 prosent av de spurte i undersøkelsen sier nei til søndagsåpne butikker.

Sak på landsmøtet

Ifølge Dagsavisen har Venstres lokallag i Snåsa i Nord-Trøndelag sendt inn et forslag til landsmøtet om at Venstre skal si nei til søndagsåpne butikker.

Nestleder i partiet, Terje Breivik, sier til avisa at det er umulig å spå hvilken skjebne dette forslaget vil få i løpet av helgen. Mange lokallagsledere har uttrykt sin motstand mot en radikal lovending. En ringerunde Dagsavisen har foretatt, viser at minst 13 av Venstres lokallag og flere fylkesledere ikke støtter regjeringens høringsforslag om full liberalisering av åpningstidene. Flere er også lunkne til forslaget om at kommunene selv skal avgjøre dette.

– Det er ikke for sent å snu. Dette er prinsipprytteri framfor god politikk, sier ordførerkandidat for Venstre i Harstad, Maria Sefafia Fjellstad, til Dagsavisen. Hun frykter at lokalt selvstyre i dette spørsmålet vil føre til handelslekkasje mellom kommunene og at alle dermed vil bli tvunget til å holde åpent.

Ber landsmøtet lytte

Fjellstad får følge fra flere lokalledere som Dagsavisen har snakket med. Blant dem er Olav Kobbeltveit i Fjell Venstre i Hordaland.

– Jeg håper Venstre og regjeringen vil lytte til LO, NHO, Unio og flertallet i folket. Da vil forslaget om søndagsåpne butikker legges dødt, sier han.

10.04.2015