MÅ FLYKTE: Flere tusen kvinner, barn og eldre har søkt tilflukt i sanatorier, feriehjem og hoteller som den ukrainske fagbevegelsen eier og har omgjort til flyktningmottak. Mange av dem er på vei ut av landet, mens andre ikke har bestemt seg for veien videre.

Krigen i Ukraina

Ukrainsk fagbevegelse hjelper kvinner og barn på flukt med mat, medisiner og tak over hodet

ILO har allerede gitt 1,5 million kroner i nødhjelp til ukrainsk fagbevegelse sitt arbeid for flyktningene.
08.03.2022
08.03.2022 15:39

yngvil@lomedia.no

Også LO har bidratt. Pengene som ILO og LO har gitt til den ukrainske landsorganisasjonen går til mat, drikke, bleier, kosttilskudd til barn, medisiner, varme tepper og strøm.

Minst 18 sanatorier, hvile- og feriehjem og et hotell vest i Ukraina som fagbevegelsen eier, har siden de aller første dagene av krigen fungert som flyktningleirer. Allerede 24. februar startet ansatte og tillitsvalgte i ukrainske FPU arbeidet med å forberede for en strøm av flyktninger, opplyser Magnus Berge i Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO til FriFagbevegelse.

Rundt 3000 kvinner, barn og eldre hadde allerede søkt tilflukt her 1. mars, ifølge et brev fra FPU. Den siste uka har enda flere ankommet.

Den største ukrainske sammenslutningen av fagforbund FPU utvider hjelpearbeidet med å også ta i mot internt fordrevne mennesker til andre lokaler fagforeningene har.

Kvinner og menn som jobber i FPU, er tillitsvalgte eller frivillige, drifter flyktningmottakene, opplyser Berge i ILO.

– Noen av de vi jobber med i Ukraina har også åpnet sine egne hjem for flyktninger, forteller han til FriFagbevegelse.

– De bidrar personlig med både tid og lommebok til å hjelpe de som trenger det mest, sier han.

Ukrainsk LO, FPU, ber kamerater i fagbevegelsen i hele verden til å støtte hjelpearbeidet de driver i Ukraina. LO i Norge har tatt oppfordringen.

Debatt: «Russisk fagbevegelse er splittet om Ukraina»

Internasjonal solidaritet i praksis

Norsk LO har sendt 100.000 kroner til ukrainske FPU, og sendt brev til sine søsterorganisasjoner i andre land og oppfordret dem til å hjelpe.

For en uke siden bevilget LO i Norge også 500.000 kroner til Røde Kors sitt arbeid for flyktninger og internt fordrevne.

– Vi oppfordrer hele den norske fagbevegelsen til å bidra med penger. Vi anbefaler dem å gi enten til de store norske hjelpeorganisasjonene, til solidaritetsfondet til den internasjonale fagbevegelsen eller direkte til den ukrainske landsorganisasjonen FPU, sier Liv Tørres, leder i internasjonal avdeling i LO.

Tørres sier det som trengs akkurat nå er nødhjelp.

– Så kommer en tid for langvarig støtte senere, for eksempel til flyktningene i nabolandene, legger hun til.

Slik hjelper du Ukraina nå: – Send penger til de store hjelpeorganisasjonene, sier LO

Trygge på at bidragene kommer fram

Norske Magnus Berge jobber for ACTRAV, arbeidstakerdelen av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO, sitt kontor i Budapest. Siden krigens utbrudd har han jobbet med å starte prosjekter for å støtte den ukrainske fagbevegelsen FPUs arbeid for flyktningene.

– Hvis det er en fagforening et sted som har samlet inn penger til ukrainske flyktninger, og hvis dere vil det skal gå direkte til fagforeningenes arbeid, send penger til FPU, oppfordrer Berge.

I tillegg til nødhjelp i flyktningmottakene, har pengene fra ILO gått til drikke og snacks til flyktningene på togstasjonene.

– Hvordan kan de som gir penger være sikre på at pengene til FPU kommer fram til folk i nød?

– Dette er folk jeg kjenner veldig godt gjennom mange år, sier han om FPU.

Han forteller at ILO har hatt store prosjekter i Ukraina i mange år.

– Ikke en dollar av vår støtte har gått i gal retning, sier Berge.

Også Liv Tørres i LO kjenner seg trygg på at pengene blir riktig brukt:

– Vi er veldig tydelige overfor ukrainske FPU på at våre bidrag skal gå til nødhjelp som mat, medisiner, og strøm. Vi har bedt om å få utgiftene dokumentert etterpå, svarer Liv Tørres.

Lest denne? Hydro-ansatte oppfordres til å donere én timelønn til dem som er rammet av krigen i Ukraina

08.03.2022
08.03.2022 15:39