Tommy gjorde alvor ut av hobbyen. Nå har han blitt bobilkonge
Antallet bobiler og campingvogner på norske veier har mer enn doblet seg siden 2010. Møt Tommy og kollegane som hjelper nordmenn som ruller rundt på ferie.
Tommy parkerer en bobil som skal inn på EU-kontroll før den selges.
Brian Cliff Olguin
brian@lomedia.no
– Med litt muskelstyrke skal vi kunne snu denne, og så skal du se, sier Tommy Bakke.
Selgeren bøyer seg over førersetet og tar etter spaken som skal få setet til å løsne. Etter litt røsking og pesing har bobilen plutselig fått en fullstendig sittegruppe for fem personer – inkludert sjåføren.
Bakke setter seg ned på passasjersetet og begynner å lytte. Kunden har funnet veien til Kløfta og bobil- og campingvognutsalget Kroken Oslo.
Nå deler han alt fra ungdomsminner med familiens campingvogn til betraktninger og spørsmål om hvilke modeller som er best på lyddemping.
ALL INCLUSIVE: Tommy Bakke med Einar Hoseth (med ryggen til) som vurderer å kjøpe en bobil av typen Hymer Masterline 790. Legg merke til senga over fører-seksjonen. Den kan senkes for ekstra sengeplass.
Brian Cliff Olguin
Bak hodet hans titter det fram en smart-TV som kan senkes etter behov. Lenger inn finnes det kjøkken med kjøleskap, stekeplater og vask. Her er det også dusjkabinett og toalett og innerst inne i den 7,9 meter lange bobilen – en stor dobbeltseng.
De to sitter inne i en Hymer Masterline 790. En av de finere helintegrerte bobilene som har så lite plast i interiøret at en slipper å måtte rope for å høres gjennom susing og during, slik noen av de eldre bobilentusiastene kan huske.
Utstillingsmodellen er satt ned fra drøye 2,6 til 2,4 millioner kroner.
Bobiler
Innredede kjøretøy for ferie og fritidsbruk med sengeplasser, bord, kjøkken, toalett osv.
Enten helhelintegrerte, bygd fra bunnen av, eller delintegrerte hvor fronten og understellet kommer fra en varebil eller liten lastebil.
Opptil 3.500 kg krever B-førerkort.
Opptil 7.500 kg krever C1-førerkort.
Det er cirka 50.000 registrerte i Norge.
Kilde: Statistisk sentralbyrå og Norsk bobil og caravan club
Personlig erfaring
I 2009 bestemte Tommy Bakke seg for å gjøre alvor ut av hobbyen og begynte å jobbe i det som da het Oslo Caravan. I dag er forhandleren en del av den landsomfattende Kroken-kjeden.
KUNDEMØTE: Tommy Bakke har jobbet med salg av bobiler og campingvogner siden 2009. Her viser han Einar Hoseth med sønn rundt på anlegget til Kroken Oslo.
Brian Cliff Olguin
SOLGT: Bakke speiler seg i vinduet på en av campingvognene han har solgt denne sommeren. Nå skal den klargjøres til overtakelsen.
Brian Cliff Olguin
Helt siden Bakke var en guttunge har han feriert på campingplasser og reist i bobil. Denne personlige erfaringen har hjulpet ham på veien til å bli en dreven selger.
– Det er enklere å sette seg inn i kundenes behov når du selv er bruker, fastslår Bakke.
Ikke bare oppnådde han gullsertifikat den gangen han tok caravan-salgskurset, han ble også den beste selgeren på Caravanmessa i 2016.
Bakke mener at salg handler om å se utover selve produktet.
– Det jeg husker best fra feriene mine er opplevelsene, og det er nettopp det vi jobber med her. Vi hjelper kundene med å oppfylle feriedrømmen sin. Uansett om den er å komme seg til Lofoten, sørover på kontinentet eller å gi barna ferieminner fra campingplassen, sier han tydelig stolt.
Populært
På anlegget til Kroken Oslo står det mellom 60–70 nye og brukte campingvogner og bobiler. Sesongen pleier å starte i påskeferien når de første campingplassene åpner.
BOBILPARK: Kroken Oslo på Kløfta hadde i begynnelsen av sesongen rundt 400 brukte og nye bobiler og campingvogner.
Brian Cliff Olguin
Likevel må kunder som ønsker seg en helt ny bobil eller vogn smøre seg med tålmodighet. Første levering er ikke mulig før august 2025. Med mindre de kjøper en utstillingsmodell.
– Vi selger færre campingvogner og bobiler enn i toppårene 2016-17, men nå er det flere som leier gjennom oss. Og fordi vi ligger langs E6 går det også veldig bra i utstyrsbutikken. Bare på lørdag hadde vi 100.000 kroner i omsetning, forteller den erfarne selgeren.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) finnes det rundt 180.000 registrerte bobiler og campingvogner i Norge. Bobiler utgjør 30 prosent.
Fordi en del eiere er i parforhold, regner interesseorganisasjonen Norsk bobil og caravanklubb at bortimot 250.000 nordmenn har en campingvogn eller bobil i Norge.
Campingvogner
Campingvogna er en tilhenger for bil utformet og innredet som feriehus.
Det er cirka 130.000 registrerte i Norge.
Bilens og campingvognens totalvekt teller ved kjøring. Ved B-sertifikat må bil og campingvogn ikke overstige 3.500 kg.
Totalvekt for bil og campingvogn over 3.500 kg, krever sertifikat B96 (maks 4.250 kg) eller BE sertifikat.
Slangemennesker
Inne på verkstedet står to caravanteknikere og ordner med hver sin campingvogn og bobil.
– Jeg liker å fikse ting og var i ferd med å bli murer da det åpnet seg en mulighet her sier, Steffen Rikoll.
Både han og Tommy Bakke er HK-medlemmer.
NY LUKE: Carvantekniker Steffen Rikoll ordner med ny sideluke til en bobil.
Brian Cliff Olguin
Rikoll har fått inn en bobil som etter noen års bruk trenger å få byttet ut sideluka på grunn av fuktskader.
Fukt og vintertemperaturer er den store utfordringen, forklarer caravan-teknikeren.
– Vi forteller nye eiere at vinterklargjøringen er alfa og omega. Da må de sørge for å tømme alle kraner og rør for vann. Det gjøres med å blåse luft inn i rør og kraner, sier Tommy Bakke.
Caravan-teknikeren nikker.
– Det er det vi ser mest av – at bare en dråpe vann i løpet av vinteren har sprengt ut en kobling, sier Chris Roger Moe.
SLANGEMENNESKE: Chris Roger Moe smører skuffeseksjonen på den nye campingvogna før den overleveres til de nye eierne. Det er trangt for caravanteknikerne, men Moe liker de kreative utfordringene.
Brian Cliff Olguin
Han har jobbet i 19 år med service av biler for handikappede og liker å finne løsninger på utradisjonelle problemer. Flere ganger har han måtte lage spesialverktøy for å reparere en vogn.
– Vi blir kreative slangemennesker når vi skal prøve å nå fram til alle kriker og kroker, sier Moe.
Nå holder han på å klargjøre en ny campingvogn før den skal ut til kunden.
Den ene skuffen går ikke helt igjen. Mest sannsynlig har den kilt seg i transporten fra fabrikken. Moe finner fram drillen og går ned på magen. Han tar ut skuffen og smører med silikonspray før han setter den tilbake på plass.
– Det er mye som kan fikses med litt smøring og pleie, sier han fornøyd.
Tidsklemma
– Noe av det beste med jobben er kollegene. Jeg var ute et par år og jobbet med å selge merker som ikke føres her, men nå er jeg hjemme igjen til vafler hver tirsdag, ler Tommy Bakke.
Også kundene har han bygd relasjoner til over mange år. Det er nemlig ikke uvanlig at de samme kundene kommer tilbake både to og tre ganger.
– Kanskje ungene har flyttet ut, og de trenger ikke lenger en stor faststående campingvogn. Da kan det være mer interessant å dra på «roadtrip» til Spania i en bobil eller i bybobil – en ombygd varebil, sier han.
Men det vanskeligste med jobben er tidsklemma. Særlig i høysesongen som varer fra påske til begynnelsen av september.
– Noen ganger skulle jeg gjerne hatt flere timer i døgnet, for det er så mange jeg vil hjelpe.
På det verste har Bakke møtt opp klokka sju om morgenen og dratt hjem klokka åtte på kvelden. Men det er unntaket, bedyrer han.
Tour de France
Tilbake til den 7,9 meter lange Hymer Masterline’n.
Einar Hoseth har med seg sin seks år gamle sønn for å se på bobil. Han forteller at de har hytte på Oppdal, men den står fast og brukes ikke like mye som han hadde likt.
– På en campingplass møter barna andre aktive barn. Det blir fort mye iPad på hytta, sier Hoseth og ler.
Lille Oliver liker det han ser.
– Den er kjeeeempefin!
Dessuten har far bestemt seg for neste års ferie.
– Da blir det Tour de France, sier han bestemt.
Men når Hoseth først har tatt turen, bruker han litt tid til å sjekke ut andre bobiler. Bakke følger ham overalt og lytter.
– Denne er klar for levering, ikke sant?
– Ja, en gang i neste uke. Vi trenger bare å gå ordentlig over den så alt er plettfritt til overlevering, svarer Bakke.
De tar hverandre i hendene og takker for denne gang.
– Hvis du kjører til Sør-Tyskland kan du svinge innom byen Bad Walsee og Hymer-museet, sier selgeren oppmuntrende.
Når Tommy Bakke går tilbake til kontoret, smiler han forsiktig.
– Han hadde lest seg godt opp før han tok turen hit. En godt informert kunde som trengte å kjenne på hvordan det føles å sitte inne i bobilen, sier han.
Snart er arbeidsdagen over, og Bakke vil trolig gli naturlig over til hobbyen sin – bobil og campingvogn.
Kanskje kommer han over en ferieblogg med stemningsfulle bilder hvor det viser seg at det er noen av hans kunder som står bak. Da blir han fylt med glede.
– De gangene det skjer, føler jeg at jeg har hjulpet dem til et riktig valg. Da får jeg lyst til å møte opp på jobb og yte mer.
– Det er enklere å sette seg inn i kundenes behov når du selv er bruker, sier Tommy Bakke.
Brian Cliff Olguin
Flere saker
Streiken i Sverige er et tydelig signal om at det er mulig å ta kampen også her, skriver Jokke Fjeldstad.
Erlend Angelo
På tide å snakke om 6-timersdagen igjen
PLANLAGT: Nå er vaktene på faste dager: – Det er veldig greit å vite når jeg skal jobbe, sier Vigdis Skaugvoll.
Marius Fiskum
Vigdis har jobbet ufrivillig deltid i 25 år
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år. Mens alkohol, tobakk og sukker avgiftene ligger an til å øke.
Annika Byrde/NTB, Hanna Johre/NTB, Beate Oma Dahle/NTB
Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din
Mandag morgen våknet Norge til nyheter om skattelettelser fra finansminister Trygve Slagsvold Vedum.
Brian Cliff Olguin/Håvard Sæbø/Gorm Kallestad, NTB
Dette betyr budsjettet for arbeidslivet
Siri Lindsveen får ikke rabatt i egen butikk.
Kasper Holgersen
Mer skattefri rabatt for butikkansatte, men Siri får ingenting
– Vi trenger flere i jobb og færre på trygd, sier Arbeiderpartiets nestleder og arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna.
Brian Cliff Olguin