USIKKERT: Det er foreløpig ikke klart hvilke 400 årsverk i Tine som skal kuttes. Illustrasjonsfoto.

Erlend Angelo

Tine skal kutte 400 årsverk, men det er usikkert hvor

Kuttene skal skje i løpet av de neste to årene. Konserntillitsvalgt Tor Arne Johnsen forteller at det blant de ansatte er en god del spenning knyttet til hva nedbemanningen betyr.
04.09.2019

ina.pettersen.jevne@lomedia.no

30. august ble det klart at Tine skal kutte 400 årsverk innen utgangen av 2021. Ifølge NTB vil ingen deler av Tines virksomhet bli skjermet, og ledelsen gir ingen garanti for at meierier ikke kan bli nedlagt.

– Det er ikke klart hvor årsverkene kuttes, men vi har laget en plan med flere prosjekter som vi skal drøfte med de tillitsvalgte, sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine til NTB.

Bakgrunnen for kuttene er at Tine forbereder seg på at behovet for melk vil ha en nedgang på nærmere ti prosent. Den viktigste grunnen til dette er at det blir slutt på eksport av Jarlsberg.

Marit Haugen, styreleder i Tine, fortalte til NTB at dette er på grunn av beslutningen i WTO (Verdens handelsorganisasjon) og Stortinget, som har vedtatt å kutte eksportstøtten til den norske Jarlsbergosten. Som fører til at behovet for melk synker.

LESTE DU DENNE?: Nina ruset seg på jobben, men fikk en ny sjanse

Overraskende for mange

Ifølge NTB har Tine 4.300 ansatte og melkebønder på 8.000 gårder. Konserntillitsvalgt Tor Arne Johansen forteller at Tine i dag har 34 anlegg, 30 meierier, to pakkerier og to terminaler, som er spredt over hele Norge.

På fredag fikk de ansatte beskjed om de kommende kuttene.

– Det var selvfølgelig overraskende for mange, men en god del var også forberedt på at det ville komme en beskjed om en endring, sier Johansen.

– For det har over tid vært en merkbar volumnedgang, blant annet som følge av økt konkurranse og at forbrukerne velger bort melk og melkebaserte produkter, fortsetter han.

Selv om det har vært en nedgang over tid, kan Johansen fortelle at det er en god del spenning knyttet til hva nedbemanningen betyr og hva det vil bety for anleggsstrukturen i Tine.

Drøftingsmøtene om hva som skal skje videre starter 19. september.

– Da skal vi blant annet starte diskusjonene om hvor stor nedbemanning det vil være fornuftig å foreta i de forskjellige funksjonsområdene, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Forventer grundig involvering

De fleste ansatte i Tine er organisert i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, mens noen også er organisert i HK. Men HK har for tiden ingen tillitsvalgte sentralt i Tine, noe Johansen synes er synd.

– Det ville definitivt vært en fordel om vi hadde en tillitsvalgt fra HK med på laget. Det er jo en stor fordel å ha noen som er tett på, sier han.

Johansen mener likevel at HK-medlemmene vil bli ivaretatt.

– I Tine har vi en konsernavtale mellom ledelsen og alle de ansattes organisasjoner med tariffavtale. Avtalen baserer seg på et samarbeid mellom fagforeningene, som betyr at det i praksis fra bedriftens side er aksept for at det er flere tillitsvalgte som ivaretar blant annet HK-medlemmer, sier Johansen.

Han forteller at ledelsen har lovet grundig og god involvering under de kommende drøftingene.

– Det er noe jeg har vært tydelig på at jeg forventer også. Vi er vant med god involvering og ryddige prosesser, sier Johansen.

– Målet mitt er først og fremst å sikre god involvering av tillitsvalgte, samtidig som det også er viktig med god forankring hos alle ansatte. At alle har så god informasjon om situasjonen at alle forstår hvorfor det er behov for de endringene som kommer, avslutter han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV