Arbeiderpartiet

Tidligere HK-leder Sundnes er vraket fra stortingslista

Nominasjonskomiteen i Oslo Arbeiderparti går inn for å vrake to av dagens fire representanter på Stortinget. Både tidligere HK-leder Trine Lise Sundnes og Kamzy Gunaratnam tar kampen.
Trine Lise Sundnes må kjempe for fjerdeplassen på stortingslista til Oslo Ap.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Søndag kveld kom striden rundt nominasjonen til Oslo Arbeiderparti foran stortingsvalget til overflaten.

Kamzy Gunaratnam og Trine Lise Sundnes er foreslått vraket.

– Har bred støtte

– Et flertall av partilagene støtter mitt kandidatur, og jeg har bred støtte fra fagbevegelsen. Jeg synes derfor det er naturlig å ta kampen for 4.-plassen, skriver Trine Lise Sundnes på Facebook.

– I tillegg til å være fagbevegelsens kandidat er jeg 100 prosent Oslo-kandidat, vokst opp i Groruddalen og bor nå på Grünerløkka hvor min far og hans familie på fire vokste opp i en ett roms leilighet på 38 m², skriver hun videre.

Sundnes var leder i Handel og Kontor fra 2013 til 2020.

Støre og Vestre

Jonas Gahr Støre er foreslått på topp, og Ap-nestleder Jan Christian Vestre som nummer tre. Det var ventet for begges del.

Andre- og fjerdeplassen blir det altså strid om.

• Åtte av ni medlemmer i komiteen gikk inn for Hadia Tajik. En av ni for Gunaratnam.

• Sju av ni medlemmer i komiteen gikk inn for Agnes Viljugrein – to for Sundnes.

For Kamzy Gunaratman er det gjensyn med prosessen for fire år siden. Da sto det mellom henne og dagens leder i Norges idrettsforbund, Zaineb Al-Samarai.

– Selv om det er en røff prosess, skal det være rom for å diskutere valglistene i Arbeiderpartiet. Dette er en viktig del av partidemokratiet. Vi tåler en nominasjonskamp. Debatt skal jeg tåle. Og det tåler partidemokratiet i Oslo Arbeiderparti. For nå overlates beslutningen til nettopp partidemokratiet, skriver Kamzy Gunaratnam på Facebook.

Lederen i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har blant annet gått ut offentlig med sin støtte til Gunaratnam.

Til VG uttalte han at han er enig med flertallet av partilagene som mener Gunaratnam er den beste kandidaten til å bli nominert på andreplass på lista.

Kamzy Gunaratnam må kjempe for andreplassen på stortingslista til Oslo Ap.

Håvard Sæbø

Glad Tajik

Hadia Tajik skriver på Facebook at hun er svært glad for flertallets innstilling.

Hun varslet at hun ikke ville ta gjenvalg som stortingsrepresentant fra Rogaland, men har altså åpnet for å stille for Oslo.

– Det var veldig motiverende da flere partilag i september spurte om de kunne spille inn navnet mitt til stortingslista for Oslo Arbeiderparti, skriver hun på Facebook.

Lederen av Handel og Konor, Christopher Beckham, ga Tajik gode skussmål da de besøkte Ikea sammen med TV 2.

– Hun er en politiker som har levert fra dag en, uttalte han til TV 2.

Har fire i dag

I dag har Arbeiderpartiet fire stortingsrepresentanter fra Oslo.

Siden Jonas Gahr Støre og Espen Barth Eide er i regjeringen, er det Kamzy Gunaratman og Trine Lise Sundnes som har fast plass i Stortinget.

Frode Jacobsen og Siri Staalesen Gåsemyr møter som vararepresentanter.