GULE VESTER: Streiken er i gang ved Oslo Regnskapskontor. Fra venstre: John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK, Yinbing Lu, Elizabeta Aladjakova og Kaweh Almassy, organisasjonsmedarbeider i HK region Øst.

Ylva Seiff Berge

Streik i Oslo regnskapskontor

HK-medlemmene i Oslo regnskapskontor gikk ut i streik for å få tariffavtale mandag.
17.02.2020
19.02.2020 12:03

Klokka ni mandag morgen gikk de tre HK-medlemmene i Oslo regnskapskontor ut i streik. Kravet er at bedriften inngår tariffavtale med Handel og Kontor. Forbundet ba om at avtalen måtte undertegnes allerede i oktober. Fredag ble det avholdt et meklingsmøte mellom HK og ledelsen i Oslo Regnskapskontor, uten at avtalen ble undertegnet. Dermed gjorde medlemmene seg klare til streik.

Coop-ansatte må bytte tariffavtaler: – Vi aksepterer ikke en forringelse av våre vilkår, sier tillitsvalgt

Mangler overtid og fem ukers ferie

– Vi trenger en tariffavtale for å få en bedre arbeidsdag. I perioder jobber vi veldig mye, uten at det blir regnet som overtid. Jeg har heller ikke fem ukers ferie, sier Elizabeta Aladjakova, en av de streikende.

Hun har fått på seg streikevesten, og står utenfor bedriftens lokaler i Rådhusgata i Oslo.

– Vi ønsker tariffavtale for å få alle rettigheter på plass, sier Yinbing Lu som også er i streik.

Han har fem ukers ferie, forteller han, men vil støtte opp som kolleger som ikke har det.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Ingen selvfølge

– Jeg synes det er trist at vi må streike for noe så grunnleggende som en tariffavtale i 2020, sier Julia Sofie Rosseland Hansen.

Hun er organisasjonsmedarbeider i HK region øst, og har ansvaret for organiseringen av streiken.

Hvor lenge kan de holde på?

– Til vi får tariffavtale, svarer regionleder Fawsi Adem kontant.

– Vi lever i en tid hvor man tror at arbeidstakerrettigheter er en selvfølge. Vi vet at vi må kjempe for det, det er denne streiken et eksempel på, fortsetter han.

Oppgitt over prosessen

Nick Sheibany, daglig leder i Oslo regnskapskontor, er oppgitt over prosessen fram mot streiken. Han hevder at han ikke har mottatt kravet om tariffavtale i oktober. Sheibany forteller at han først fikk høre om tariffkravet sist mandag, da han fikk brev med innkalling til mekling.

– Jeg skjønte ikke hva det var. Vi er en liten bedrift med fire ansatte, vi spiser lunsj sammen hver dag. Hvorfor har de ikke sagt noe til meg om dette, sier han.

– Jeg mener streiken er ugyldig. Jeg ble forkynt streiken på fredag, og har ikke fått snakket med mine ansatte om dette, sier Sheibany.

Sjefen vil kutte i lønna

Sheibany sier han ikke har noen problemer med å undertegne tariffavtalen. Men det er på visse betingelser.

– De stiller krav om fem ukers ferie og AFP. Da må vi regulere lønna, som er 100.000 kroner mer enn det som er vanlig i bransjen. Og da må vi ha en tilstedeværelse på åtte timer om dagen. I dag jobber de ansatte seks timer på kontoret og mye hjemmefra, sier daglig leder til HK-Nytt.

Nick Sheibany vurderer å legge ned bedriften om han og HK ikke kommer til enighet og streiken blir langvarig.

– Nå tenker jeg at jeg vil si opp kundene og kanskje legge ned bedriften. Jeg orker ikke dette. Det er min umiddelbare tanke. Dette er et litt for lite firma til å begynne å krangle med LO, sier han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

17.02.2020