FLERE DAGER: Julaften skal fortsatt holde stengt, men politikerne ønsker å øke antall salgsdager på Vinmonopolet.

Ylva Holm Torsteinson

Stortinget vil utvide polsalget

Snart kan Vinmonopolet holde åpent på nyttårsaften, påskeaften, pinseaften og på valgdager. Men først skal det forhandles med HK.
24.11.2014

2. desember kommer Stortinget til å vedta at Vinmonopolet kan holde åpent på dager hvor det så langt har vært forbudt. De ansatte i Vinmonolet jobber allerede på valgdager, men butikkene er ikke åpne. Julaften, nyttårsaften, påskeaften og pinseaften er det imidlertid stengt. Regjeringspartiene vil tillate polet å holde åpent på disse dagene for å bedre servicen, men et flertall av partiene setter ned foten for å åpne polet på julaften. Det begrunner de med at jula er barnas høytid, og at det vil virke negativt for dem om tilgjengeligheten til alkohol skulle økes på julaften. Det er Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartis representanter som foreslår å skjerme julaften. Det vil også Venstre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet stemme for. De to sistnevnte partiene ønsker først og fremst å la dagens lov bli stående, men vil stemme for å skjerme julaften siden de ikke får flertall for sitt syn.

Vinmonopolet selv er også negativ til å holde åpent på julaften, både av hensyn til barn, men også av kommersielle hensyn. Det vil ikke lønne seg å holde åpent denne dagen.

Sitter rolig

I innstillingen fra Stortingets helse- og omsorgskomité understrekes det at det er Vinmonopolet selv som bestemmer: "Komiteen vil understreke at spørsmålet om i hvilken grad Vinmonopolets butikker faktisk vil holde åpent disse dagene selv om det blir lovlig, også har personalpolitiske og bedriftsøkonomiske sider". De personalpolitiske sidene komiteen referer til, er tariffavtalen mellom Vinmonopolet og Handel og Kontor. Ifølge denne avtalen er julaften, nyttårsaften, påskeaften og pinseaften fridager. Skal dette endres, må det forhandles med Handel og Kontor først. Det er Helge Storvik, leder i Vinmonopolets Funksjonærforening, som er en del av HK, helt klar på.

– Jeg slapper helt av. Det er politikerne som vil dette, og så må Vinmonopolet ta initiativ til et møte med oss for å drøfte endringer i tariffavtalen, sier han til HK-Nytt.

Avviste endringer i år

Storvik minner om at det er hovedtariffoppgjør annenhvert år, og at det neste er i 2016. I årets tariffoppgjør forsøkte Vinmonopolet å få endret tariffavtalens bestemmelser om disse dagene, for at Vinmonopolet skulle være klar for en lovendring. Til ingen nytte. Arbeidstakerne satte seg på bakbeina. Det er ikke sikkert stemningen vil være på topp ved neste korsvei heller.

– Jeg opplever ikke at samarbeidsrelasjonene er helt i orden. I år hadde vi store utfordringer med å snakke sammen, sier Helge Storvik.

Han vil ikke ut med hvor stor kompensasjon funksjonærforeningen vil kreve for å jobbe på disse aftenene.

– Jeg kan ikke forskuttere hvilke krav vi vil stille. Det ville være dumt av meg, sier Storvik.

Kritisk til alkoholpolitikken

Lederen i funksjonærklubben understreker at det er flere årsaker til at de går imot utvidede åpningstider i Vinmonopolets butikker.

– Alkoholpolitisk er det helt hårreisende å åpne polet på disse aftenene. Det argumenteres med at julaften er barnas dag, men påskeaften og pinseaften er jo også familiedager. 200.000 barn lever allerede i familer med et overdrevent alkoholforbruk. Og at politikerne velger å gjøre om valgdagen til en festdag har jeg ikke sansen for, sier Storvik som ikke er imponert over politikerne i denne saken.

– Hele bøtteballetten hiver seg på det som før bare var Fremskrittspartiets politikk. Norsk alkoholpolitikk står for fall, hevder han.

24.11.2014