Arbeidstid

Socialdemokraterna i Sverige vil kutte arbeidsuka med 5 timer

Sverige har lengre arbeidsuke enn Norge. Men sosialdemokratenes forslag om 35-timers uke møter protester.
Svenske sosialdemokrater mener tida er moden for kortere arbeidsuke. Arbeidsgivere og politiske motstandere er helt uenig.

Colourbox

anne.siri@lomedia.no

Arbeidsuka skal reduseres fra 40 til 35 timer. Lønna skal forbli den samme. Og dette skal inn i loven.

De kaller selv forslaget for «århundrets frihetsreform».

En egen arbeidsgruppe innad i Socialdemokraterna la forslaget på bordet fredag.

Ubalanse mellom familie og arbeidsliv. Stress og utbrenthet. Sykefravær og stressrelaterte sykdommer. Dette er bakteppet, skriver Arbetet.

Gruppen har også poengtert at Sverige med sine 40 timer har lengre arbeidsuke enn land de sammenligner seg med. Norge har 37,5 timers arbeidsuke.

Socialdemokraterna, med Magdalena Andersson i spissen sitter for tiden i opposisjon.

Ninni Andersson, regjeringskanseliet

Et eksperiment

Gruppen ønsker ifølge Arbetet å blåse i gang det hele med et statlig finansiert prosjekt, der 5000 personer får redusert arbeidsuke samtidig som de mottar full lønn.

Det er hovedsakelig i velferdsyrkene at dette skal prøves ut.

Partene skal få tid til å forberede seg. Prosjektet skal først være fullt gjennomført i 2035.

Kan skape mer heltid

De som står bak forslaget sier de ikke tror at effektene av en kortere arbeidsuke blir så store i starten. Mange arbeidstakere har nemlig allerede forkortet arbeidstid nedfelt i kollektivavtalen.

De mener endringen likevel er et viktig verktøy for å fremme like vilkår blant ansatte. De tror også at flere som jobber deltid i dag vil kunne få heltidsstillinger som følge av reformen, skriver Arbetet.

Mange er kritiske

Forslaget møter motstand fra flere hold.

Liberalernas partileder Johan Pehrson uttalte nylig til SVT at dersom man jobber mindre, får man også mindre gjort. Han mener forslaget tapper den svenske staten for skatteinntekter på 250 milliarder kroner.

SVT skriver at også næringslivet er kritiske. De beregner at Sveriges årlige verdiskaping reduseres med 8,1 prosent.

To ansatte i arbeidsgiverorganisasjonen Almega skrev i et debattinnlegg i Arbetet i vår, at Sverige både risikerer velferd og konkurransekraft dersom arbeidsuken forkortes.

Forslaget om kortere uke, er fortsatt ikke Socialdemokraternas offisielle politikk. Partiet er i følge Aftonbladet midt i et endringsarbeid der flere arbeidsgrupper foreslår ny politikk.