ENDELIG FULL JOBB: Slavka Landell er glad for at hun er en av dem som har fått full stilling i Travel Retail Norway (TRN).

Leif Martin Kirknes

Slavka og 62 kolleger gikk fra deltid til heltid

Da taxfreebutikkene skulle øke bemanningen etter pandemien, fikk alle deltidsansatte tilbud om full stilling. Slavka Landell er en av dem. Hun takker HK-klubben for hjelpen.
09.01.2023
09.01.2023 10:48

Under pandemien lå taxfreebutikkene på Gardermoen nærmest øde. Bare et fåtall ansatte var på jobb, de aller fleste var permittert. Lenge.

Da bedriften skulle øke bemanningen permanent etter sommersesongen, ba HK-klubben i Travel Retail Norway (TRN) om at ledelsen først måtte kartlegge om og hvem av de ansatte som ville ha større stillinger.

– Vi var tydelige på at alle som ville ha en større stilling skulle få det framfor at bedriften ansatte nye, sier Rozina Nazar, leder i HK-klubben i TRN.

Det fikk klubben gehør for. Ledelsen sendte ut et spørreskjema til alle ansatte. Klubben fulgte opp med informasjon til medlemmene sine om hvordan de skulle gå fram. Mange ville ha større stillinger. Og alle som ville ha det, fikk det, forteller Nazar.

63 av de ansatte har gått fra deltid til heltid. I tillegg har 51 ansatte fått større deltidsstilling. Det opplyser HR- og kommunikasjonsdirektør Haakon Dagestad i TRN. Se hva han sier om dette lengre ned i saken.

– Utrolig viktig

Slavka Landell (54) er en av dem som har fått full stilling. Hun har jobbet i TRN i snart åtte år og har i disse årene økt stillingen sin gradvis. Først fra 0 til 22 prosent etter tre-fire år, så til 85 prosent stilling – det fikk hun like før pandemien brøt ut. I november fikk hun altså hel stilling i selskapet.

– Det er viktig for meg å ha trygghet og forutsigbarhet. I min alder er det også viktig å tenke på neste steg i livet, med pensjon og alt. Og motivasjonen og arbeidsgleden har økt, jeg føler meg sett og verdsatt, sier Landell til HK-Nytt.

Hun gir klubbleder Nazar en klem.

– Vi er heldige som har HK-klubben, de har gitt oss en enorm stor støtte. De har bidratt til at jeg og mange andre har fått full stilling. Det er utrolig viktig for oss, sier hun.

– Folk skal ha noe å leve av

Rozina Nazar synes det bare skulle mangle.

– Jeg synes heltid skal være en rettighet. Folk skal ha noe å leve av. De som jobber deltid må enten ta andre jobber ved siden av eller alltid være tilgjengelig for arbeidsgiveren. Men på en så stor arbeidsplass som TRN skal det ikke være nødvendig med deltidsstillinger, sier hun til HK-Nytt.

TAKKNEMLIG: Slavka Landell (t.h.) takker for hjelp og støtte fra Rozina Nazar, leder i HK-klubben i Travel Retail Norway (TRN).

Leif Martin Kirknes

Hun peker på at deltidsansatte har for lite inntekt til å kjøpe seg bolig, og at liten inntekt også betyr lav pensjon.

Før jul vedtok Stortinget endringer i arbeidsmiljøloven som skal bidra til at flere kan få fulle stillinger.

– Jeg er glad for at loven nå er endret slik at heltid skal være normen i arbeidslivet, sier Nazar.

LES OGSÅ: Zara-ansatte Alejandra jubler over lovendring. Nå skal heltid være normen

Felles interesse

Også TRN ønsket seg flere ansatte i hele stillinger. Det var det mulig å få til når bedriften skulle øke bemanningen etter pandemien, bekrefter HR- og kommunikasjonsdirektør Haakon Dagestad i TRN.

– Vi ønsker selv å ha ansatte i hele stillinger. Det gir stabilitet og forutsigbarhet for de ansatte og for arbeidsgiver. Da vet vi hvem vi har og når de jobber. Mange deltidsansatte har tatt på seg ekstravakter. Men det er vanskelig å gå til banken for å be om lån med ekstravakter, sier han til HK-Nytt.

– Medarbeidere som vet når de skal jobbe har en ting mindre å bekymre seg for. De kan konsentrere seg om å leve gode liv og gjøre jobben sin, sier Dagestad.

09.01.2023
09.01.2023 10:48