PÅ  VEI TIL MEKLING: Fra venstre Mats Jetlund, Medina Mahic og Kjell Finvåg fra HK, sammen med Ria-ansatte Kanittha Chivakanit og Piotr Buczak. De regnet med streik, men fikk tariffavtale.

PÅ VEI TIL MEKLING: Fra venstre Mats Jetlund, Medina Mahic og Kjell Finvåg fra HK, sammen med Ria-ansatte Kanittha Chivakanit og Piotr Buczak. De regnet med streik, men fikk tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Ria inngår tariffavtale – de ansatte jubler

De 34 HK-medlemmene i vekslingsbanken Ria går likevel ikke ut i streik torsdag. Etter fire timer i mekling kom tariffavtalen på plass. Nå vil arbeidsvilkårene i banken bli langt bedre.
16.02.2022
17.02.2022 10:36

I mange år var lave lønninger, kvelds- og helgejobbing uten ekstra betaling og sjudagers uke arbeidshverdagen til ansatte i Ria Finans. Det fortalte de om i en artikkel i HK-Nytt.

I høst etter at en ny ledelsen kom på plass, ble arbeidsforholdene deres bedre. Men likevel ville Kanittha Chivakanit, Piotr Buczak og kollegene deres ha en tariffavtale. Bare det ville gi dem den tryggheten de ønsket seg.

Handel og Kontor (HK) ba Ria undertegne tariffavtalen 29. oktober i fjor, men det har selskapet avvist. Derfor møttes partene hos meglingsmannen onsdag 16. februar. Etter et fire timer langt møte, ble partene enige om å inngå tariffavtale, opplyser HK onsdag ettermiddag.

Bakgrunn: 34 ansatte i Ria Finans er klare til å streike for å få tariffavtale

Forberedt på streik

Ria-medarbeider Kanittha Chivakanit er både glad og overrasket over resultatet.

– Vi var nervøse og hadde forberedt oss på at det ble streik. Det var medlemmene klare for. Senest i dag hadde vi laget streikevaktliste. Vi kan nesten ikke tro at vi fikk tariffavtale, sier hun etter meklingsmøtet.

– Dette kunne ikke skjedd uten støtten fra HK og lokale LO'er rundt om i Norge. Uten dem hadde vi vært hjelpeløse, sier hun.

Chivakanit roser også ledelsen i Ria.

– Jeg er glad for at ledelsen valgte å undertegne. Tariffavtalen vil gi oss stabilitet og et bedre forhold mellom ledelsen og de ansatte i selskapet, sier hun.

Forhandlinger gjenstår

HK og Ria er enige om at Hovedavtalen og Sentralavtalen mellom HK og Finans Norge skal gjelde fra 1. september, men vilkårene i Sentralavtalen skal gjelde allerede fra 1. mai. Partene er enige om at de så snart som mulig skal forhandle fram en lokal bedriftsavtale. Og: Den tilbudte lønnsøkningen skal utbetales som varslet.

– Dette danner grunnlaget for et godt samarbeid med bedriften. Vi ser fram til forhandlingene om bedriftsavtalen. Intensjonen er at alt skal på plass senest 1. september, sier Kjell Finvåg, faglig sekretær i HK.

Kamp for et organisert arbeidsliv

Finvåg skryter av HK-medlemmene i Ria.

– Medlemmene har rettet seg i ryggen og tatt en kamp for det organiserte arbeidslivet. 95 prosent av medlemmene har utenlandsk opprinnelse. Ikke alle har en like god erfaring fra arbeidslivet. Det er bra at de nå skal få erfaring fra et organisert arbeidsliv, sier han.

HK-Nytt har snakket med Rodrigo Castillo, landssjef for Ria Finans, Norge, Sverige og Finland. Han deltok i meklingsmøtet. Han synes resultatet av meklingen er positivt, men ønsker ikke å svare på spørsmål eller gi ytterligere kommentarer nå.

16.02.2022
17.02.2022 10:36