HALLO, FAGFORBUNDET: Forbundsleder Odd Christian Øverland i det han er i ferd med å informere Fagforbundets Mette Nord om forbundsstyrets innstilling.

Kai Hovden

Postkom valgte Fagforbundet, ikke HK

Postkom har nå bare én kandidat i sikte. Styret ønsker å slå forbundet sammen med Fagforbundet.
13.02.2019

hk-nytt@lomedia.no

– Forbundsstyret har gjort en helhetsvurdering og mener at Fagforbundet totalt sett vil være det beste valget for Postkom, sier forbundsleder Odd Christian Øverland.

Foreløpig er han relativt ordknapp om detaljene som gjorde utslaget.

Veien videre går via Postkoms landsstyre, som i slutten av måneden beslutter om forhandlingsresultatet skal sendes ut på uravstemning.

LES OGSÅ: Streiker for tariffavtale

Finalistene er informert

Fem aktuelle forbund hadde blitt til to før onsdagens forbundsstyremøte. Fagforbundet og Handel og Kontor sto igjen som finalister, og valget falt altså på førstnevnte.

– Jeg har informert Fagforbundet om vedtaket, og jeg har orientert forbundsleder Mette Nord om at vi har innstilt på å gå inn i forbundet. Dette vil bli en god og fremtidsrettet løsning for Postkom, sier Øverland.

Handel og Kontor er også informert om forbundsstyrets innstilling.

– Jeg er selvfølgelig skuffet, og hadde ønsket at de valgte oss. Når det er sagt, respekterer seg selvfølgelig Postkoms valg, sier HK-leder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

Enstemmig forbundsstyre

Et samlet forbundsstyre stilte seg bak innstillingen.

– Det betyr veldig mye for oss fordi det viser at vi står sammen om dette, men også fordi det bygger på en totalvurdering hvor det er åpenbart hvilken vei forbundsstyret mener er den beste å gå for å ivareta våre medlemmer, understreker Øverland.

Han beskriver forbundsstyrebehandlingen som god, og enda grundigere enn i de tidligere utsilingene.

– Vi har gått i detalj på hva vi opplever som styrker og svakheter ved henholdsvis Handel og Kontor og Fagforbundet. Forbundenes svar på kravene Postkoms medlemmer og tillitsvalgte har stilt er gjennomgått, og basert på dette har vi landet på Fagforbundet, enstemmig, sier han.

Både faste forbundsstyremedlemmer og varamedlemmer har vært utfordret på dette gjennom prosessen, og enigheten har stått seg hele veien.

Få nyhetsbrev fra HK-Nytt

Mye bra å si om begge

Det er veldig mye bra å si om begge forbundene, og mange grunner til at forbundsstyret falt ned på Fagforbundet. Kompetansen, den fagligpolitiske styrken og ikke minst størrelsen har vært viktig, sier Øverland. Fagforbundet er Norges største fagforbund med rundt 367.000 medlemmer.

– Fagforbundet har også det mangslungne ved seg, lik Posten, ved å være til stede i hver en liten kommune og bygd, og selvsagt på de større stedene, utdyper han.

I tillegg har kompetanse og tilstedeværelse i Spekter-området, og organisering innen offentlig sektor og i bedrifter med statlig og offentlig eierskap, vært viktig for Postkom.

– Samtidig er det viktig å få fram at dette arbeidet har gitt meg, og de øvrige forbundsstyremedlemmer, et svært godt inntrykk av Handel og Kontor, understreker Øverland.

Følg oss på Facebook

Mer informasjon kommer

I løpet av neste uke vil Postkom komme med mer informasjon om hvordan Fagforbundet har innfridd medlemmenes krav. Det vil samtidig bli gitt en grundig orientering om bakgrunnen for forbundsstyrets innstilling.

27. februar samles Postkoms landsstyre for å si sitt om det fremforhandlede resultatet, og eventuelt sende det på uravstemning fra slutten av april.

Fagforbundet venter spent

– Vi venter spent på den videre prosessen, og vil gjøre det vi kan for at medlemmene i Postkom skal føle seg ivaretatt og vel til rette i Fagforbundet. Vi ser at Postkom har tatt et langt skritt i Fagforbundets retning, og håper en fusjon mellom de to forbundene blir det endelige vedtaket. Det gleder vi oss virkelig til, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

I likhet med Øverland er hun glad for at Postkoms forbundsstyre enstemmig gikk inn for innstillingen.

– Det er et sterkt signal, sier Nord.

Hun legger til at Postkoms medlemmer vil kjenne igjen forbundet sitt, også etter en sammenslåing.

– Posthornet vil fortsette å komme i postkassa, og medarbeidere og tillitsvalgte vil fortsette den gode jobben de gjør i dag. Selv om det er stor forskjell på størrelsen mellom oss i Fagforbundet og Postkom, er det to likeverdige parter som skal fortsette videre. Vi venter spent på den videre prosessen, sier Nord.

– Fagforbundet og Postkom kan gjøre hverandre gode på flere områder. For det første står vi i de samme politiske kampen knyttet til privatisering av offentlig finansierte tjenester og vi kan styrke forhandlingstyngden vår i Spekter. Vi ser dessuten at Postkom kan tilføre oss masse kunnskap om å håndtere store omstillingsprosesser i offentlig sektor, sier Nord.

LES OGSÅ:

Postkom takker nei til å gå inn i Fellesforbundet. Nå står to alternativer igjen

HK ønsker Postkom velkommen

13.02.2019