På jakt etter skogens konge

Kollegene må passe kassa på Coop når Mona Ottershagen drar på elgjakt.
06.11.2015

– Hør, hør. Jeg tror det står en elg rett bak de granbuskene der borte, hvisker HK-medlem Mona Ottershagen, og peker mot en liten kolle hundre meter fra jaktposten hun fikk tildelt på morgenkvisten.

Video fra elgjakta

Det knaker og braker bak kollen, men vi ser ikke noen elg. Småfuglene kvitrer over myra. Mona griper rifla, legger den godt inn i armkroken og retter løpet i retning av lyden. Hun er klar til å felle nok en elg.

MANNSDOMINERT: Da Mona Ottershagen begynte å jakte på slutten av 70-tallet var det få kvinner i jaktmiljøene i Norge. I dag har det blitt flere, men det er fortsatt mannsdominert. Fra begynelsen av 2000-tallet fram til i år har antall kvinnelige jegere doblet seg fra 30.000 til rundt 60.000 av i alt 473.000 registrerte jegere i Norge, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Tre elger på tre skudd

Mona Ottershagen jobber på Coop Elektro i Trysil. Dit pendler hun over grensa fra Dalarna, hvor hun bor med sin svenske samboer. På Coop har Mona en deltidsstilling som butikkmedarbeider og hun er tillitsvalgt for HK-medlemmene.

Den store fritidsinteressen er jakt. Da hun var 18 år tok faren henne med på elgjakt for første gang, og det har blitt mange jaktturer siden.

– Da jeg var 23 år skjøt jeg tre elger på tre skudd. Østlendingen, lokalavisa, lagde en reportasje om meg, og det endte med at jeg fikk hatbrev i posten. Ei ung jente skulle ikke gå ute i skogen og jakte, sto det i brevet. Men, jeg lot meg ikke skremme, forteller elgjegeren.

IKKE MONAS ELG: Nabojaktlaget til Monas skjøt to elger på første jaktdag. Linus Thång (t.v) er med faren sin, og de er på samme jaktalag som Mona. Linus skal bli stor-jeger, slik Mona er.

Holder naturen i balanse

36 elg på 36 år som elgjeger har det blitt på Mona Ottershagen. Det er ikke småtteri for en jeger. Hun er en god skytter og får ofte en høy poengsum når hun trener på skytebanen. For Mona er jakt en naturlig del av livet.

– Elgstammen må holdes nede. Hvis det blir for mange elg ødelegger de skogene og det blir fortere sykdommer hos elgen. Elgjakta er også viktig fordi den gir god mat på bordet. Elgjakta hjelper til med å holde skogen og naturen i balanse, mener hun.

Spenning i skogen

Knakingen bak granbuskene har gitt seg. Mona begynner å lokke på det hun tror er elgen. Børsa henger klar over skuldra. Hun klyper igjen nesa med fingrene og lager klynkelyder som skal etterlikne en elgokse. Hun gjentar klynkelyden gang på gang, men ingen elg viser seg.

– Dette var spennende. Jeg var sikker på at den skulle komme ut av skogen. Da hadde jeg skutt den, utbryter Mona.

Hun har kjent på spenningen i kroppen på morgenkvisten. Hun synes noe av det fineste med jakta er å være på post og vente.

– Nå ble det ikke noen elg her, men det kommer flere muligheter, smiler Mona Ottershagen, og labber over myra på vei mot neste post.

SKRYTEVEGG: Jaktlaget til Mona, Västra Tandö-Ofors jaktlag, har dokumentert de gamle jaktbragdene og hengt de bak glass og ramme i samlingshuset.

martin.slordal@lomedia.no

Elg og elgjakt

• Skandinaviske helleristninger viser at mennesker drev elgjakt allerede i steinalderen. Enkelte helleristninger av elg i Norge kan være opptil 8.000 år gamle.

• Elgen er Norges største landpattedyr.

• I Norges varer elgjakta fra 10. september og ut oktober. I Sverige er det omtrent det samme.

• Myndighetene legger rammene for hvor mange elg man kan jakte, hvor mange og hvilke dyr som kan felles.

• Elgjakt foregår med eller uten hund, alene eller som del av et jaktlag.

Kilder: Wikipedia og Norges Jeger- og Fiskerforbund

06.11.2015

Elg og elgjakt

• Elgen er Norges største landpattedyr.

• Elgjakt foregår med eller uten hund, alene eller som del av et jaktlag.

Kilder: Wikipedia og Norges Jeger- og Fiskerforbund