ENSTEMMIG:LO-kongressen vil at deler av olja må bli liggende urørt.

Leif Martin Kirknes

LO-kongressen

Olje-spørsmålet ble løst med kompromiss på LO-kongressen. Her er vedtaket

Deler av olja må ligge urørt, heter det i et kompromissforslag som LO-kongressen vedtok i dag.
03.06.2022
03.06.2022 13:44

tonje@lomedia.no

guro@lomedia.no

Ett av de store stridstemaene på LO-kongressen har vært om LO skal jobbe for at deler av Norges fossile petroleumsressurser skal bli liggende urørt.

Handel og Kontor er ett av forbundene som har foreslått dette, sammen med Fagforbundet og Norsk Tjenestemannslag.

Forslagene om å la deler av olja ligge har møtt stor motstand på kongressen, spesielt fra Fellesforbundet og Industri Energi som organiserer mange ansatte i oljeindustrien.

Redaksjonskomiteen, som består av representanter fra alle forbundene, la fram et forslag som ble enstemmig vedtatt på kongressen fredag. I næringspolitisk uttalelse står det blant annet følgende:

«Det må legges til rette for et stabilt aktivitetsnivå på norsk sokkel med økt innslag av nye næringer som karbonfangst og lagring, hydrogen, havvind og mineralutvinning. LO vil utvikle ikke avvikle sektoren. LO mener de ressursene som kan bygges ut må være økonomisk og klimamessig bærekraftige. Det vil medføre at deler av ressursene på norsk sokkel vil ligge urørt.»

HK er fornøyd

HK-leder Christopher Beckham er svært fornøyd med vedtaket.

– Det som er viktig i dette vedtaket er at vi slår fast at ressursene som skal bygges ut må være økonomisk og klimamessig bærekraftig.. Hvis det ikke er det, så vil oljen bli liggende, sier Beckham.

– Hvordan har dere klart å få med dere industriforbundene på dette?

– Industriforbundene er jo like opptatt av klima og miljø som vi er. Vi bare snakker et litt annet språk. Når jeg på mitt vis går på talerstolen og sier at «det ikke finnes noen jobber på en død planet», strekker jeg jo strikken veldig langt. Jeg kan forstå at folk blir provosert av det, men det er jo også meningen for å skape debatt og for se hva mulighetsrommet er her. Nå har vi funnet et godt kompromiss. Jeg hører industriforbundene er veldig fornøyd og vi er fornøyd. Dette er en vinn-vin-situasjon for oss alle, sier han.

Debatten gjorde inntrykk

Beckham forteller at han også har lyttet på debatten.

– En delegat fra Industri Energi sa fra talerstolen at vårt forslag ville føre til at 10.000 arbeidsplasser ville bli nedlagt. Det gjorde inntrykk. Jeg deltar ikke på LO-kongressen for legge ned arbeidsplasser. Vi tar innover oss at det grønne skiftet skjer på skuldrene til den industrien som finnes i dag, sier han.

Delegaten som Beckham snakker om, er Frode Larsen, klubbleder for Industri Energi i Maersk Drilling. Det er hans medlemmer som driver oljeleting. Larsen kom til kongressen for å ta kampen for å bevare arbeidsplassene til seg og sine.

– Det er fantastisk. Jeg setter umåtelig pris på at vi kan se helheten, og at jeg har blitt hørt, sier Larsen om HK-lederens ord.

– Her ser vi styrken til LO

Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi har en stor andel oljearbeidere i medlemsmassen. Han er fornøyd med redaksjonskomiteens innstilling, sa han før vedtaket ble gjort.

– Jeg synes at det er styrken til LO; At vi kan møtes å ha ulike meninger i salen, men at vi kan jobbe godt sammen om sakene, som vi også i år har gjort i redaksjonskomiteen, sier Alfheim.

På spørsmål om hvorfor det er så viktig for forbundet å få med at LO vil «utvikle, ikke avvikle» sektoren svarer han;

– Det gir en ro. Vi skal utvikle mineraler og havvind og lignende, men vi må klare å gjøre flere ting samtidig, sier forbundslederen.

NTL: – Viktig skritt i riktig retning

Også Norsk Tjenestemannslag (NTL), som hadde sendt inn forlag til kongressen om at det ikke skal åpnes for nye olje- og gassfelt på norsk sokkel, er fornøyd med kompromisset.

– Det er et helt reelt kompromiss som gjør at vi kan jobbe videre sammen om en grønn og rettferdig omstilling de tre neste årene. Det er et kjempeviktig skritt i riktig retning. At man enes om det, er jeg veldig glad for, sier NTL-leder Kjersti Barsok til Frifagbevegelse.

– Har du tro på at vi skal nå klimamålene med den politikken som er vedtatt i dag?

– LOs program er tydelig og vi skal jobbe sammen om å nå klimamålene, og det betyr også at vi skal jobbe for å påvirke arbeiidsgivere og politikere for å nå målene, så det har jeg tro på, sier Barsok.

Hun mener det er vedtatt et bedre program enn sist, i 2017.

Slik lød de opprinnelige forslagene om temaet:

Norsk Tjenestemannslag (NTL) hadde foreslått at LO skulle: «Jobbe for at det ikke åpnes for nye olje- og gassfelt på norsk sokkel».

Handel og Kontor (HK) hadde foreslått at «Norge må følge FNs klimapanel og la deler av våre fossile petroleumsressurser ligge urørt.»

Fagforbundet hadde forslag om at: «Havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, og andre særlig sårbare områder på norsk sokkel, må vernes mot olje- og gassvirksomhet.»

03.06.2022
03.06.2022 13:44