BEKYMRET: Klubbnestleder Thomas Grøvslien (t.v.) og klubbleder Marcus Nikken Gusfre ved Oda i Lier forteller at medlemmene har hatt mange spørsmål etter det ble klart at de kan tas ut i streik.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret 2023

Oda-ansatte håper de blir lønnsvinnere i år: – Det hadde vært gøy

Thomas Grøvslien og Marcus Nikken Gusfre i nettbutikken Oda er klare for å streike om ikke toppene i LO og NHO blir enige i årets lønnsoppgjør.
14.04.2023
14.04.2023 12:47

leif.kirknes@lomedia.no

I helga møtes LO og NHO til mekling om lønnsoppgjøret. LO krever økt kjøpekraft, at lavlønn og likelønn prioriteres og at ansatte får en andel av verdiskapningen. Enes ikke partene, blir det streik i en rekke NHO-bedrifter i neste uke.

Tirsdag ettermiddag kom streikeuttaket fra LO. Også medlemmer i Handel og Kontor (HK) forbereder seg, blant annet Oda er tatt ut, nettbutikken som leverer matvarer på dørmatta til folk i sine oransje biler.

– Det kom overraskende på. Vi visste jo at det var stor fare for streik, men vi trodde ikke at vi skulle bli tatt ut, sier Thomas Grøvslien, nestleder i HK-klubben ved Oda-lageret i Lier, vest for Oslo.

Han og klubbleder Marcus Nikken Gusfre forteller at de har fått mange spørsmål og noen bekymringer om den mulige streiken fra de snart 160 medlemmene i klubben. Alle medlemmene er med i det første streikeuttaket.

Aktuelt: Her kan det bli storstreik neste uke.

Sinte

Samtidig som klubbmedlemmene i Oda helst ønsker å unngå streik, er de sinte etter oppgjøret i fjor og har kampvilje.

De ønsker at lønna må holde tritt med prisøkningen. Det vil si at lønna må øke med minst 4,9 prosent. Helst skulle Grøvslien og Gusfre gjerne sett sekstallet, men erkjenner at det kanskje er litt optimistisk.

– Det som er å håpe på, er å få reallønnsøkning, at det blir et rettferdig oppgjør. At vi kan gå ut som vinnere for første gang på noen år. Det hadde vært gøy, sier Gusfre.

Streikevester i Oda-transport

Når HK-Nytt er innom, er streikevester på vei mot hovedlageret i Lier, i en Oda-bil. De har ligget lagret hos Oda i Lørenskog siden i fjor. Oda var også tatt ut i mulig streik da, da det ble forhandlet bare på Handelsoverenskomsten. Men der førte meklingen til en løsning.

Det håper de to skjer også denne gangen. Det er til det beste, både for bedriftens økonomi og kollegaenes privatøkonomi, mener de. Streikebidrag i stedet for lønn kan være tøft for privatbudsjettet hos enkelte.

HK-bedrifter som muligens skal ut i streik er omfattet av Handelsoverenskomsten, Standardoverenskomsten og Bilselgeravtalen – se komplett liste i faktaboks. Dersom det blir konflikt, vil 24.500 arbeidstakerne være ute i streik fra mandag 14. april. 90 prosent av disse er organisert i LO.

Det skal legges til at det aldri før har blitt streik i et mellomoppgjør, der det bare forhandles om penger.

Aktuelt: LO og NHO har milliarder på bok – derfor kan en storstreik bli lang

PLANLEGGING: I dette rommet har Thomas Grøvslien (t.v.) og Marcus Nikken Gusfre sittet mye etter streikeuttaket, for å planlegge. Sist de planlagte var i fjor, da de også var i et streikeuttak.

Leif Martin Kirknes

Disse HK-bedriftene er tatt ut i eventuell streik:

Aker Solutions AS, avd. MMO Stavanger

Aker Solutions AS, avd. Ranheimsvegen, Trondheim

Bjørn Bygg AS, Hovedkontor, Tromsø

Bring Cargo AS, avd. Bergen

Bring Cargo AS, avd. Stavanger

Bring Cargo International Norge AS, BCI Bergen

Bring Cargo International Norge AS, BCI Drammen

Bring Cargo International Norge AS, BCI Haugesund

Bring Cargo International Norge AS, BCI Oslo

Home Brands AS, avd. Magnor