NYE REGLER: Regjeringen har oppdatert reglene for hjemmekontor. (Illustrasjonsfoto)
Gorm Kallestad, NTB
Nye regler for hjemmekontor: Her er lista
Etter at mange har sittet på hjemmekontor i to år, og endelig er på vei tilbake til kontoret, kommer nå reglendringene for hjemmekontor.
anders@lomedia.no
Regjeringen fastsatte fredag den nye forskriften for hjemmekontor, etter at den har vært til behandling siden høringsfristen gikk ut 23. juli i fjor.
Arbeidsminister Marte Mjøs Pedersen (Ap) sier at de nye reglene gjelder fra 1. juli.
Departementet lister opp dette som endringene som er gjort:
• en tydeliggjøring av når forskriften gjelder.
• et unntak fra kravet til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller i stedet gi informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.
• en tydeliggjøring av at krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også gjelder når arbeidstakeren jobber hjemmefra.
• at Arbeidstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte.
• at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen.
Like regler for arbeidstid
Mjøs Pedersen sier endringene er nødvendige for å tilpasse forskriften til dagens arbeidsliv. Den forrige forskriften ble sist endret i 2002.
Statsråden peker i sin pressemelding på at de nå fjerner særreglene om arbeidstid på hjemmekontor.
– Det betyr at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid. Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, sier hun.
Den nye forskriften kan du lese her.