EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE: I løpet av våren skal medlemmene i Norsk Kabinforening ta stilling til hvilken hovedorganisasjon de skal gå inn i.

SAS

Norsk Kabinforening går trolig inn i LO

Styret i den uavhengige fagforeninga er ikke i tvil om at LO er en sterk kandidat når de skal velge hovedorganisasjon.
22.04.2014

Styret i Norsk Kabinforening vil gjøre et formelt vedtak på sitt styremøte 8. mai om hvilken hovedorganisasjon de ønsker de skal gå inn i. Deretter skal medlemmene stemme over forslaget på et ekstraordinært årsmøte. Det vil sannsynligvis finne sted den siste uka i mai.

Føler seg ønsket

Norsk Kabinforening, som organiserer omlag 720 kabinansatte i flyselskapet SAS, har i flere år hatt en samarbeidsavtale med nettopp LO. Tidligere i år bestemte et stort flertall av medlemmene å si ja til at foreningen skulle gå inn i en hovedorganisasjon. Styret har vurdert YS-forbundet Parat og LO som to mulige alternativer. På et styreseminar i begynnelsen av april ble det klart at hele styret vil stille seg bak en anbefaling til medlemmene. Det kan se ut som om LO vil trekke det lengste strået.

– LOs størrelse, styrke og kompetanse har vært viktige faktorer for oss i vurderingen. Vi oppfatter oss som veldig ønsket i LO, sier styreleder Christian Haanæs til HK-Nytt.

LO Luftfart fristet

Også LOs planer om å etablere paraplyorganisasjonen LO Luftfart, som vil være et forum for de LO-forbundene som organiserer ansatte i luftfarten, er attraktivt slik kabinforeningens styre ser det.

– LO gir oss muligheten til å være med å forme LO Luftfart. Det synes vi høres spennende ut, og er et pluss i vår vurdering. Vi er vant til å styre oss selv, og det mener vi at vi får gode muligheter til å fortsette med i LO. Parat har en velfungerende organisering i luftfarten, men der ville vi blitt slått sammen med en eksisterende klubb og blitt en klubb på linje med andre klubber fra andre flyselskaper. Vi er vant til å være størst og førende, sier Haanæs.

Flygerne på frierføtter

Også Norsk Flygerforbund er på utkikk etter en hovedorganisasjon. Flygerne vurderer både LO, YS og Unio. Organisasjonen vil avgjøre hvem de vil slå seg sammen med på sitt årsmøte i juni.

Christian Haanæs i Norsk Kabinforening synes det hadde vært hyggelig om flygerforbundet hadde sluttet seg til samme hovedorganisasjon som de kabinansatte.

22.04.2014