BEKYMRET: Kirsten Svenkerud er redd for at hun og de andre vareplassererne i The Field Group vil bli stående uten arbeid.

Lene Svenning

Norgesgruppen vil plassere varene selv

En hel yrkesgruppe står i fare for å miste jobben når Norgesgruppen selv vil fylle butikkhyllene.
08.04.2014

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Spar-butikkene, har varslet at de selv vil plassere varene i egne butikkhyller fra årsskiftet. I dag er varepåfylling er en del av servicen som leverandørene tilbyr dagligvarebutikkene. Ifølge kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen fyller egne ansatte i dag på 70-80 prosent av varene. Resten tar matvareleverandørene seg av. Denne vareplasseringen gjøres i dag av leverandørenes egne ansatte, eller av ansatte i selvstendige vareplasserings-selskaper. Disse kan nå bli stående uten jobb.

Mer effektivt?

– Vi tror at vi får mer effektivitet når butikkene selv tar ansvar for all varepåfylling i butikkene, sier Per Roskifte.

Norgesgruppen erkjenner at de må ansette flere når de selv skal gjøre all jobb med vareplassering.

– Vi må rekruttere flere ansatte for å gjøre denne utvidede jobben, sier Roskifte til HK-Nytt.

Kommunikasjonsdirektøren vil ikke tallfeste hvor mange det vil dreie seg om.

Bekymret

Dagligvareleverandørenes forening er bekymret etter at Norgesgruppen varslet en ny praksis for vareplassering. Mange av deres medlemmer har ansatte som jobber med vareplassering, eller leier inn selskaper til å gjøre denne jobben.

– Det er for tidlig å si hva konsekvensene av dette vil bli for våre medlemmer, men vi vet at dette vil berøre mange ansatte, sier Line Gaare Paulsen, kommunikasjonssjef i foreningen.

Ringnes og Orkla skal være blant de største leverandørene som også driver med vareplassering. Mens Ringnes har omlag 200 vareplasserere, vil ikke Orkla opplyse om hvor mange de har på lønningslista, av konkurransemessige hensyn.

– Det jeg kan si er at det er et betydelig antall, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli til E24.

Frykter for arbeidsplassene

Kirsten Svenkerud, vareplasserer og konserntillitsvalgt i The Field Group, liker ikke Norgesgruppens planer.

– Jeg vet ikke hvordan dette skal gå. Dette kan bety at jobbene våre forsvinner, sier hun.

Hun står og fyller varer i taco-hyllene på Obs Vinterbro når HK-Nytt ringer.

The field group er et selskap som lever av å plassere varer ut i butikkene for ulike leverandører. Bedriften har omlag 230 ansatte.

– Dette berører veldig mange. Det er de unge det er verst for, de som har gjeld og familier å forsørge, sier Svenkerud.

Tenke nytt

Men Kjetil Jensen, daglig leder i The Field Group og Kirsten Svenkeruds arbeidsgiver, er i gang med å tenke nytt.

– Det er litt tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil få for oss. Vi må avvente mer informasjon fra butikkjedene, for så langt er det ikke helt klart hva som ligger bak dette, og hvordan de ser for seg logistikken i butikkene i framtida. Men våre ansatte driver ikke bare med vareplassering, de driver også med salg. Det kan hende vi må endre arbeidsoppgavene mer i den retningen i framtida, her må vi tenke nytt og utvikle oss. Vi må få våre kunder, matvareleverandørene, til å forstå at det fortsatt er bruk for oss, sier Jensen og understreker at det er mange oppgaver som må gjøres i butikkene.

Coop følger etter?

Coop vurderer å følge i Norgesgruppens fotspor. Også de har varslet at det kan være aktuelt at ansatte i deres butikker tar seg av all vareplassering i framtida.

– Vi vil vurdere det. Det er et interessant utspill, sier Coops informasjonsdirektør Kristin Paus til E24.

I likhet med Norgesgruppen tror hun dette kan bli rimeligere for butikkene.

Rema 1000 vil imidlertid ikke henge seg på konkurrentene sine. Kjeden ønsker at leverandørene fortsetter å plassere ut varer i hyllene, slik de gjør i dag. Ica har allerede tatt over vareplasseringen selv.

– Vi har det i prinsippet slik fortsatt, men har latt leverandørene komme tilbake med litt mer spillerom, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i Ica til Handelsbladet.

08.04.2014