Jøran Grønstad

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO:

NHO-sjefen «tvang» kona til å melde seg inn i HK

Administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid røpet dette da han møtte næringslivsfolk i Elverum nylig.
15.11.2021
15.11.2021 15:08

helge@lomedia.no

Det var Østlendingen som først omtalte NHO-direktørens oppfordring.

Kona Elin Vestues jobber i forlagsbransjen, og er medlem av Handel og Kontor.

– Jeg «tvang» kona mi til å melde seg inn i LO. Hun meldte seg inn med glede. Det er viktig å være organisert. Vi sparte forsikringspenger med en gang, humret Almlid overfor forsamlingen, ifølge Østlendingen.

Næringslivsledere

Det var Elverum Håndball, Terningen Arena og Sparebank1 Østlandet som arrangerte konferansen «Opp og fram». Almlid har selv vært ansvarlig redaktør i avisa som har hovedkontor nettopp i Elverum.

Almlid snakket til forsamlingen, som i hovedsak besto av næringslivsledere, om det tette samarbeidet mellom NHO og LO.

Dette samarbeidet er ikke av ny dato, men er blitt tydeligere og tydeligere de siste årene.

– NHO og LO har ikke vært ledende nok tidligere. Nå ønsker vi å lede an, sa Ole Erik Almlid.

– Vi kan krangle litt ved lønnsoppgjørene, men tenk hvilken kraft som ligger i dette samarbeidet. Vi klarer å omstille oss raskere enn andre nasjoner. Ni av ti bedrifter sier de samarbeider godt med sine tillitsvalgte. Tenk om det hadde vært motsatt, sa Ole Erik Almlid.

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Fått mer tro

Han har fått veldig mye mer tro på et organisert arbeidsliv etter at han ble toppsjef i NHO. Han var allerede sterk tilhenger før det …

Almlid hadde følgende oppfordring til norske bedrifter:

– Organiser dere i NHO. Arbeidstakerne bør melde seg inn i LO. Sammen er vi sterke. NHO og LO samarbeider allerede på en rekke områder for å sikre kompetanse og utvikle nye arbeidsplasser, var Almlids budskap.

* NHO og LO har sammen utarbeidet en felles plattform for industri og energi.

* Almlid mener også – i likhet med LO – at Staten må bli en aktiv medspiller inn i det grønne skiftet.

* Almlid og LO-lederen reiser også stadig sammen på bedriftsbesøk. Sist var de på turne i Innlandet, hvor blant annet medisinindustri var tema på besøk hos Curida i Elverum.

SVs alternative budsjett: SV vil gi større skattelette for medlemmer i fagforeninger

– Tvang en overdrivelse

LO-leder Peggy Hessen Følsvik synes det er fint å registrere at Elin, i likhet med titusener av andre det siste året, har sett verdien av å være med i landets sterkeste fellesskap for arbeidstakere.

– At Ole Erik har brukt «tvang», er jeg veldig sikker på er en overdrivelse. Det som er helt sikkert, er at jeg blir minst like glad hvis han tar like mye Møllers tran når han skal bruke «mild tvang» for å få opp organisasjonsgraden i bedriftene, humrer LO-lederen.

Hun synes det også kan bli godt med en bakkanal inn i diskusjonene rundt Elin og Ole Eriks middagsbord!

– Selv om vi er interessemotparter, har vi begge en gjensidig interesse i å få opp organisasjonsgraden på begge sider av bordet. Den useriøse og uorganiserte delen av arbeidslivet er nemlig en trussel mot både arbeidsfolk og bedrifter, legger hun til.

15.11.2021
15.11.2021 15:08