Jeff Bezos eier Amazon og er i dag verdens fjerde rikeste. Ansatte mener han og selskapet står for verdier som sliter ut de som jobber i varelagrene.

AHMED GABER / Reuters / NTB

Nå kjemper lageransatte en historisk kamp mot giganten Amazon

– De står i en kamp som vi fra et norsk perspektiv vanskelig kan forestille oss.
19.01.2023
19.01.2023 17:03

ida.bing@lomedia.no

Ansatte i nettgiganten Amazon jobber ofte 10-timers vakter og har bare noen få minutters pause.

Flere har stått fram og fortalt at de tisser på flasker for å rekke å gå på do.

Misnøyen mot Amazon og eier Jeff Bezos har vokst. Flere har forsøkt å danne fagforeninger, men de møter sterk motstand.

– Ansatte løper en høy risiko ved å fagorganisere seg. De blir utsatt for trusler om å miste jobben hvis de streiker.

Det sier stortingspolitiker Tuva Moflag (Ap). I høst møtte hun fagforeningsleder Chris Smalls under et besøk hos Amazon i New York.

Smalls blir omtalt som David, og Amazon som Goliat, i det som av amerikanske medier blir beskrevet som en historisk maktkamp.

Smalls ble sparka fra Amazon da han prøvde å organisere ansatte. I forrige uke – tre år etter han mista jobben – ble fagforeninga han leder offisielt godkjent av amerikanske myndigheter.

Det har aldri skjedd før.

Hør mer i podkasten Rørsla:

– Organisering i USA er kjempevanskelig. De blir utsatt for negative kampanjer fra arbeidsgiver, ting bestrides underveis og de får ikke lov til å samle folk, sier Moflag.

Godkjenningen av Amazon Labor Union er et siste skritt på veien mot tariffavtale for de ansatte i varelageret på Staten Island.

Det betyr at Amazon nå er lovpålagt å starte opp forhandlinger med de ansatte. Prosessen har tatt nesten tre år.

Amazon svarer:
Stephan Eichenseher fra Amazons internasjonale presseavdeling, skriver i en epost at «våre ansatte kan velge å melde seg inn i en fagforening. Det valget har de alltid.»

Videre skriver Eichenseher at de ansatte har muligheten til å ta korte pauser når de vil.

Han understreker at Amazon har fokus på å jobbe direkte med sine ansatte, for å fortsette å gjøre Amazon til et godt sted å jobbe.

Amazon har drevet et skittent spill, mener amerikansk LO etter tap i historisk avstemning

19.01.2023
19.01.2023 17:03