NYE TIDER: Nyttårsaften blir første mulighet for å holde polutsalgene åpne i forbindelse med høytid.

Nå blir polet åpent i høytidene

De ansatte og ledelsen i Vinmonopolet er enige om betalingen for å jobbe på nyttårsaften, påskeaften og pinseaften.
15.03.2016

Funksjonærklubben i Vinmonopolet og bedriftsledelsen har de siste to dagene sittet i forhandlinger for å bli enige om kompensasjon for å jobbe disse dagene. Avtalen gir de ansatte god uttelling.

Frivillig å jobbe

Stortinget vedtok i desember 2014 at Vinmonopolet kan holde åpent disse tre lørdagene i forbindelse med høytider. Det har likevel ikke skjedd. Årsaken er at disse lørdagene er fridager i de ansattes tariffavtale. Etter forhandlingene, som ble avsluttet tirsdag ettermiddag, er partene enige om at dagene fremdeles er fridager. Det skal være frivillig å jobbe disse dagene. De som velger å jobbe får et overtidstillegg på 200 prosent av lønna. De som etter vaktlista har arbeidsdag, og velger å jobbe, får i tillegg en fridag i kompensasjon. Jobber disse påskeaften, får de to fridager ekstra.

Vant fram med kravene

Helge Storvik, leder i funksjonærklubben, er fornøyd med forhandlingsresulatet. Han hevder at klubben har fått gjennomslag for nesten alle sine krav.

- Vi krevde at åpningstidene disse dagene skulle være fra klokka 10 til 14, men vi måtte gå med på at utsalgene kan være åpne til klokka 15, sier han til HK-Nytt.

Klubblederen understreker at avtalen innebærer at det er frivillig å jobbe disse dagene.

- For mange deltidsansatte kan dette blir litt ekstra penger i pungen, men folk kan takke nei til å jobbe, sier han.

FERDIG FORHANDLET: Klubbleder Helge Storvik er glad for at det skal være frivillig å jobbe på høytidsaftenene.

Nyttårsaften første mulighet

Storvik skulle likevel sett at polet holdt stengt disse dagene.

- Vi har gjort det beste ut av situasjonen. Vi har blitt pådyttet dette fra PR-kåte politikere som bruker Vinmonopolet til å skaffe seg stemmer, og som gir blaffen i alkoholpolitikken, sier han.

Avtalen gjelder fra 1. august. Det betyr at nyttårsaften vil bli den første høytidsaftenen at Vinmonopolet kan holde åpent.

Julaften, som regjeringen i første omgang også ønsket å holde åpent, ble ikke en del av stortingsvedtaket.

Storvik opplyser om at Vinmonopolet selv vil avgjøre hvilke utsalg som eventuelt vil holde åpent.

- Det legger ikke vi oss opp i, sier han.

Ingen kommentar

Personalsjef Siv Tophøj ønsker ikke å uttale seg om denne saken tirsdag ettermiddag. Hun opplyser til HK-Nytt at hun fremdeles sitter i forhandlinger med andre fagforeninger i Vinmopolet.

Den HK-tilknyttede funksjonærklubben er den klart største fagforeningen i polet.

LES OGSÅ: Krangel om aftenene i Vinmonopolet

15.03.2016