Boliglån

LO-medlemmene skal få bedre vilkår når de kjøper sin første bolig

Bedre rente og bedre rådgivning til førstegangskjøpere er en viktig del av den nye bankavtalen til LO-medlemmene.
NY BANKAVTALE: (f.v.) Konserndirektør i Sparebank 1 SMN Nelly S. Maske, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, konsernsjef i Sparebank 1 SR-Bank Benedicte Schilbred Fasmer og konsernsjef i Sparebank 1 Østlandet Klara Lise Aasen.

LO

tore.ryssdalsnes@lomedia.no

LOs bankavtale med Sparebank1 Østlandet og Sparebank1 SMN er utvidet til også å omfatte Norges største sparebank, Sparebank1 SR-Bank.

I den forbindelse er også vilkårene i bankavtalen endret, og det er denne gangen særlig lagt vekt på bedre vilkår for førstegangskjøperne.

– Vi ser fortsatt at det er en stor utfordring for mange å komme inn på boligmarkedet. Bedre rentebetingelser gjør det mulig for flere å håndtere lånet, og med det få innpass i boligmarkedet. Det bidrar til mindre sosiale forskjeller, og er viktig for oss i LO, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om den nye bankavtalen.

Ifølge pressemeldingen gis det nå lån til førstegangskjøpere til 5,42 prosent effektiv rente.

Månedsstatistikken for renter fra et utvalg av banker og kredittforetak viser at renta på nye boliglån i alt var uendret på 5,72 prosent i juni, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Se renteutviklingen i Norge for boliglån, innskudd og utlånsmarginene.

Personlig rådgivning

I tillegg skal de som kjøper bolig for første gang få mer og bedre rådgivning.

– LO har derfor også lagt vekt på at bankene skal tilby personlig økonomisk rådgivning. Mange medlemmer ønsker også å ha lokal tilknytning til banken sin. Med den nye avtalen vil svært mange av medlemmene ha lokal tilknytning til avtalebankene, heter det videre i pressemeldingen.

I denne avtalen er det også nytt at Sparebank1 SR-Bank er med som samarbeidsbank, i tillegg til de to bankene som var med tidligere.

– Avtalen med LO markerer en viktig milepæl for oss, og vi ser fram til å styrke vår relasjon til Norges største arbeidstakerorganisasjon. Dette partnerskapet sikrer et omfattende og godt medlemstilbud for LO-medlemmene over hele Sør-Norge, sier konsernsjef Benedicte Schilbred Fasmer i Sparebank 1 SR-Bank.

I tillegg til disse tre samarbeidsbankene tilbyr de øvrige Sparebank 1-banker også LOfavør Boliglån med bankens til enhver tid beste rente.