DRIVER VALGKAMP: Regionsekretær i Handel og Kontor, Linn Andersen (t.v) og hennes kollega Julia Sofie Rosseland Hansen oppfordrer Siv Malin Kvisla om å bruke stemmeretten.

Helge Rønning Birkelund

Valgkamp 2017:

Linn og Julia Sofie får butikkansatte til å stemme

Du ser Erna, Jonas og Siv på tv hver eneste dag. Men uten Linn og Julia Sofie går ikke valgkamphjulene rundt.
06.09.2017

hk-nytt@lomedia.no

De går på bedriftsbesøk og står på stands. Sammen med tusenvis av frivillige, ansatte og tillitsvalgte fra alle partier får de ikke mye søvn den siste uka av valgkampen.

Linn Andersen er regionsekretær i Handel og Kontor, mens Julia Sofie Rosseland Hansen er tillitsvalgt i ungdomsutvalget til Handel og Kontor i Oslo og Akershus.

De er opptatt av at stemmeretten er til for å brukes, og vektlegger det når de besøker arbeidsplassene, som for eksempel Jessheim Storsenter.

Handelsnæringen er en viktig gruppe å få på sin side.

LES OGSÅ: Nille holdt ulovlig søndagsåpent, men stengte etter HK-Nytts avsløring

Stort marked

Rundt 400.000 nordmenn jobber innenfor det man kaller handelsnæringen. Varehandel er derfor også viktig for landet økonomisk.

– Målet er at de vi snakker med skal gjøre et bevisst valg ut fra hva de selv er opptatt av. Det er ikke vår oppgave å presse på et spesielt parti, sier Linn Andersen til LO-Aktuelt.

Hun og Julia Sofie Rosseland Hansen vet hva det vil si å jobbe hardt. De har selv bakgrunn fra bransjen og vet hvordan hverdagen til butikkansatte er.

– Du får ofte deltid eller midlertidige stillinger, slik at må være fleksibel og tilgjengelig når det er behov for det, sier Linn. Hele faste stillinger, og fjerning av kontrakter som gir null inntekt mellom oppdrag, står øverst på ønskelista til HK-duoen.

– De sier det er ille i byggebransjen. Men det er ikke stort bedre i handelsnæringen, mener de to.

MÅ TA ET VALG: Eivind Reinshol har ennå ikke bestemt seg før valget. Linn Andersen har med informasjon om partienes syn på politiske saker.

Helge Rønning Birkelund

Mange er usikre

På runden i kjøpesenteret møter Linn og Julia Sofie mange som ikke har bestemt seg for hva de skal stemme. De som sitter på gjerdet kan fortsatt være i flertall. Siv Malin Kvisla er en av dem.

– Jeg synes politikerne er flinke til å prate, men ikke like flinke til handling, mener hun.

– Det er viktig å bruke stemmeretten, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Jeg må sette meg litt mer inn i hva partiene mener, sier Eivind Reinshol, som jobber i G-Sport.

Han er ikke organisert selv, men syntes det var hyggelig med besøk fra Handel og Kontor.

Det største politiske slaget står kanskje om søndagsåpne butikker.

– Å beholde søndag som en annerledes dag er kanskje viktig for deg, spør Linn.

– Ja, det er sant. Jeg har liten lyst til å jobbe på søndager, sier Eivind.

Fikk du med deg disse sakene:

• På stemmejakt blant HK-medlemmene

• Usikker på hvem du skal stemme på? Ta vår valgomat og finn svaret!

06.09.2017