GJELDER MANGE: – Servicebransjen er gjennomsyret av deltidsarbeid. Det går ut over de ansatte, sier HK-medlem Kristine Larsen.

Kristine har tre deltidsjobber for å få endene til å møtes

– Forutsigbarhet har blitt et fremmedord, det er et mareritt å få hverdagen til å gå i hop, sier hun.
29.03.2019

I fjor sommer flyttet Kristine Larsen og familien fra Tromsø til Jessheim i Akershus. Hun gikk fra en fulltidsstilling som butikksjef til å ha tre ulike deltidsjobber. Det er en krevende situasjon, forteller hun.

Larsen jobber elleve timer i uka i undertøysbutikken Change Lingerie på Skøyen i Oslo, 50 minutters togreise unna der hun bor.

– Å få full stilling i butikken er ikke mulig. Det er bare butikksjefen som jobber fullt, vi andre to, snart tre, jobber deltid, forteller hun.

Hvis noen er syke, eller det er travle dager i butikken, får Larsen og de andre deltidsansatte tilbud om ekstravakter.

– Det er en forventing om at man slipper alt man har i hendene og stiller på jobb i travle perioder. Det er kanskje det som er det mest frustrerende, sier HK-medlemmet.

LES OGSÅ: I disse butikkjedene får de ansatte pensjon fra første krone

Livredd for å si nei

Inntekten fra butikkjobben er ikke til å leve av. Derfor sper Larsen på med ekstravakter som servitør på to ulike hoteller ved flyplassen på Gardermoen.

– Jeg får en ny arbeidsplan fra butikken én gang i måneden. Når jeg får den, tar jeg kontakt med det ene hotellet for å si ifra hvilke dager jeg er ledig og kan jobbe. Får jeg ikke fylt opp alle ledige dager her, tar jeg kontakt med det andre hotellet, forteller hun.

Innimellom får hun spørsmål om ytterligere vakter for å dekke opp for andres sykdom.

– Forutsigbarhet har blitt et fremmedord. Jeg er livredd for å si nei til vakter. Da risikerer jeg å ikke bli ringt til neste gang de trenger folk. Det er realiteten, både for meg og mange andre i servicebransjen, sier hun.

Doble vakter

Resultatet er at Kristine Larsen ofte jobber doble vakter, først på butikken, så som servitør. Eller at hun står i baren på et av hotellene til klokka halv to på natta, for deretter å jobbe på butikken fra neste morgen klokka 10.

– Da er jeg helt ør i hodet. Det er jo ikke bra for noen, sier hun.

Larsen innrømmer at det tar på å jobbe mye på kort tid.

– Jeg er snart 40 år. Da jeg var 20 var det ikke noe problem, men dette har jeg ikke helse til i lengden, sier hun.

– Hva er det som er verst?

– Det er all den ubekvemme arbeidstida, og de lange dagene jeg har innimellom.

Helga før vi gjør intervjuet med henne, har hun jobbet 40 timer på tre dager. Hun tar det hun får.

– Snart er det påske. Det betyr lavt belegg på hotellene rundt Gardermoen, så da risikerer jeg at det blir lite jobbing i et par-tre ukers tid. Da gjelder det å jobbe mens man kan, sier hun.

LES OGSÅ: «Jeg har ingenting ekstra, det er ikke mulig å spare penger»

Vil forsørge seg selv

Med tre arbeidsgivere klarer Kristine Larsen å skrape sammen nok vakter til om lag en 80 prosent stilling.

– Det er et mareritt å få hverdagen til å gå i hop, sier hun.

Livet som deltidsarbeidene på jakt etter vakter går ut over familielivet, mener Larsen.

– Det er ungene det går ut over. Å jobbe så mye på kveldene er ikke er en drømme­situasjon. Jeg skulle gjerne vært mer tilstede på fritidsaktiviteter, hjulpet til med lekser, og vært hjemme ved leggetid, sier hun.

Larsen er gift, og har en mann som også er i jobb, mest på dagtid. Dermed er de to til å sørge for mat på bordet.

– Vi sulter ikke i hjel, det går rundt. Men jeg opplever det som nedverdigende og frekt når folk peker på at jeg har en mann med en godt betalt jobb. Jeg er et selvstendig individ som vil sørge for min egen inntekt. Vi klarer oss, men det er arbeidslivet anno 2019 som er problemet her, sier hun.

Larsen er også bekymret for sin framtidige pensjon.

– Den dagen jeg skal ha min pensjon, er det ikke veldig gunstig å ha jobbet deltid. Det går ut over den totale pensjonen, påpeker hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Gjennomsyret av deltid

Kristine Larsen understreker at hun ikke er ute etter å kritisere de tre arbeidsgiverne sine. Dette er et strukturelt problem, mener hun.

– Jeg kjenner mange i servicesektoren som har det på samme vis som meg. Dette er ikke bare et problem for kvinner i offentlig sektor, slik man kan få inntrykk av. Dette er tilfelle i de bransjene du tjener minst i. Det er ingen som blir rik av å jobbe i verken varehandel eller hotell og restaurant. Mange føler seg tvunget til å ha flere arbeidsgivere og leve på dette viset. Servicebransjen er gjennomsyret av deltidsarbeid. I varehandelen utlyses det sjelden hele stillinger lenger. Arbeidsgiverne vil ha deltidsansatte for å ha mest mulig fleksibilitet, sier Kristine Larsen.

29.03.2019