Konkurs

Klesbutikkjeden Noa Noa er konkurs: – Jeg måtte avlyse ferien, sier ansatt

Flere ansatte har verken fått lønn eller feriepenger.
KONKURS: Den danske butikkjeden Noa Noa har gått konkurs i Norge (bildet er av butikken i Aalborg, Danmark). Tidligere butikksjef Tine Rusten (innfelt) er svært kritisk til ledelsen i selskapet.

Lene Svenning / Privat

herman@lomedia.no

I juli stengte den danske klesbutikkjeden Noa Noa sine butikker i Norge. Nå er selskapet Noa Noa Norge AS konkurs.

Det skal ha vært forsinkelser og problemer med utbetaling av lønn og feriepenger sia februar, ifølge Tine Rusten, butikksjef og HK-medlem i Kristiansand.

– Hver måned fikk vi beskjed om at lønna blei forsinka. Vi blei også lovt at lønna vår skulle øke like mye som i butikkene med tariffavtale, sier Rusten.

Rusten har selv verken fått utbetalt lønn eller feriepenger for den siste tida før konkursen. Det samme skal gjelde flere ansatte.

– Jeg skulle fått feriepenger i slutten av juni. Det gjorde at jeg måtte avlyse ferien, sier hun.

Hun forteller også at bedriften i lengre tid ikke har spart det de skulle i obligatorisk tjenestepensjon (OTP) til de ansatte.

Nå er Rusten glad for å endelig kunne se lys i enden av tunnelen.

– Nå har vi et konkursbo å forholde oss til, og vi kan kreve lønn fra lønnsgarantifondet. Vi er veldig letta for å endelig få en avslutning på denne saken, sier den tidligere butikksjefen.

Lønnsgarantiordninga til Nav skal sørge for at ansatte skal få lønn og feriepenger når en bedrift ikke kan betale ved konkurs.

Får bistand

Det var totalt 21 Handel og Kontor-medlemmer fordelt på ni butikker da kjeden gikk konkurs, ifølge Agder og Rogaland HK. Fire av butikkene hadde tariffavtale.

I tillegg blei Noa Noas butikk i Stavanger stengt tidligere i år. Her er det også et medlem som ikke har fått utbetalt lønn eller feriepenger.

Nå får medlemmene bistand av forbundet, blant annet med hjelp til å utforme krav i konkursboet.

Når arbeidsgiveren din går konkurs, er det flere ting som er viktig å huske på. Dette må du passe på hvis arbeidsplassen din går konkurs.

HK har også lagd en veileder til tillitsvalgte og medlemmer ved konkurs.

Ikke fornøyd

Tine Rusten er svært misfornøyd med informasjonen hun og de andre ansatte har fått fra ledelsen i Noa Noa.

– Kommunikasjonen med ledelsen har vært helt forferdelig. De har ikke drevet bedriften på en sunn måte, sier hun.

Allerede høsten 2023 blei det kjent at Noa Noa Norge hadde økonomiske problemer.

Da hadde kjeden til sammen tapt over 36 millioner kroner på fem år, ifølge Dagens Næringsliv. Bedriften var også i konflikt med Skatteetaten på grunn av et ubetalt skattekrav på rundt 5,9 millioner kroner. Etaten ville slå Noa Noa konkurs. Selskapet var uenig i Skattekravet.

Ifølge Aftenposten hadde Skatteetaten tatt tvungen pant i selskapet for totalt fire millioner kroner. I tillegg hadde Noa Noa Norge fått 45 betalingsanmerkninger for totalt én million kroner sia i fjor høst.

De ansatte var ikke kjent med de økonomiske problemene før høsten 2023.

– Det kom som lyn fra klar himmel, sier Rusten.

Butikken hun var butikksjef i blei åpna våren 2023, ikke lenge før det blei kjent at selskapet var i konflikt med Skatteetaten.

Det danske eierselskapet har fått mulighet til å svare på kritikken i denne artikkelen. Tidligere styremedlem i Noa Noa Norge AS, Christian Hassel, opplyser per e-post at de ikke ønsker å kommentere konkursen.