FLAX-LODD: En tidligere kiosk-ansatt ble frikjent etter å ha tatt skrapelodd til en verdi av drøye 177.000 kroner.

Martin Guttormsen Slørdal

Kiosk-ansatt tok Flax-lodd da han ikke fikk lønn, ble frikjent

Mannen ble frikjent i retten etter å ha forsynt seg med Flax-lodd til en verdi av 177.285 kroner fra kiosken han jobbet i.
28.08.2019

ina.pettersen.jevne@lomedia.no

Rettssaken fant sted 12. august i Aust-Telemark tingrett på Notodden, og den siktede mannen som hadde tatt Flax-loddene nektet straffskyld. Mannen i 60-årene forklarte i retten at han tok skrapeloddene fordi arbeidsgiveren skyldte ham lønn. Det skriver Telemarksavisa.

Tilsvarte lønnskrav

Kiosken mannen jobbet i lå i Midt-Telemark, og han tok loddene i perioden mellom april og august i 2015. I retten hevder han at han hadde inngått en muntlig avtale med arbeidsgiveren om at han kunne ta ut 30.000 kroner i Flax-lodd per måned i lønn. Han forklarte at han derfor hadde tatt Flax-lodd for 150.000 kroner og lånte 3.500 kroner fra safen i denne perioden. Arbeidsgiveren mente på sin side at en slik avtale ikke var inngått, men forteller at mannen i perioden hadde uføretrygd og erkjenner at han kun hadde fått minimale summer i lønn. Ifølge Telemarksavisa mente rettens flertall at mannen hadde et reelt lønnskrav mot arbeidsgiveren, og at det er dokumentert at mannen i perioder jobbet uten lønn.

Mannen ble frifunnet for både underslag og erstatningskrav, og flertallet i retten mente at dersom man legger den avtalte timelønna til grunn, så er man oppe i et krav i en størrelse som mer eller mindre tilsvarer den summen han erkjenner å ha tilegnet seg.

LESTE DU DENNE?: LOs valgpatrulje hevder å ha bli nektet adgang til XXL og Power

– Tenk på skrapejobben!

Da Lena Reitan, regionkontorleder i HK Østlandet Sør, oppdaget saken måtte hun lese den flere ganger.

– Jeg trodde nesten ikke at det var sant. Det er jo en utrolig historie, noe man tenker kunne skjedd i Andeby, sier Reitan.

– Men når man leser saken grundig forstår man logikken i det, selv om det ikke er noe vi vil råde andre til å gjøre, sier regionkontorlederen.

Det er HK i hennes region som potensielt ville fått denne saken, men Reitan forteller at de ikke har hørt noe om den, og hun antar derfor at den kioskansatte ikke er HK-medlem.

– Vi har faktisk hatt en tidligere sak som lignet litt, hvor en ansatt ikke hadde fått betalt for overtid, og da hadde tatt Flax-lodd, sier Reitan.

– Men ikke samme mengde naturligvis, legger hun til.

På tross av at det finnes tilfeller hvor ansatte har tatt ut lønn i både klær, utstyr og gavekort i butikk, synes Reitan at denne historien er unik.

– Det er jo helt utrolig mange Flax-lodd, tenk på jobben med å skrape alle, sier Reitan og ler.

Hun er også nysgjerrig på om den kiosk-ansatte faktisk har vunnet noe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

UNIK HISTORIE: Lena Reitan, regionkontorleder i HK, er nysgjerrig på om den frikjente mannen faktisk vant noe.

Tri Nguyen Dinh

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Må også beskattes

Siden mannen ble frikjent antar Lena Reitan at det har vært veldig mye rot med både lønn og arbeidstider. Hun vil anbefale andre som har slike problemer om å ta tak i det på en annen måte, for eksempel ved å ta kontakt med fagforeningen sin og be om hjelp, og ved å sørge for at man har skriftlige avtaler på alt.

– Vi anbefaler at man får lønn i kroner og øre. Verdien av Flax-lodd skal også beskattes, og det er arbeidstakeren som har ansvar for at skatten kommer fram, sier Reitan.

Telemarksavisa skriver at mannen er uføretrygda, noe som betyr at han kun kan tjene en viss sum i året før han må gi beskjed til Skatteetaten. Men om den kioskansatte faktisk rapporterte til Skatteetaten at han har hatt en stor bunke Flax-lodd i lønn, står det ingenting om i dommen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

28.08.2019