RAMMA: Lønnsoppgjøret for ansatte i arbeiderbevegelsens havna på rundt 5,2 prosent.

Tri N. Dinh

Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening

Jobber du i arbeiderbevegelsen? Sjekk den nye lønna di her

HK er fornøyd med resultatet av forhandlingene med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening.
08.11.2023
09.11.2023 10:46

herman@lomedia.no

Lønnsforhandlingene mellom Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) og Handel og Kontor (HK) er i mål.

AAF er arbeidsgiverforeninga som organiserer LO, LO-forbunda, Arbeiderpartiet, SV, Norsk Folkehjelp og flere andre organisasjoner. HK har på sin side rundt 2400 medlemmer i området.

HKs første nestleder, Elisabeth Sundset, kaller forhandlingene for konstruktive.

– Resultatet er på linje med frontfaget og ivaretar en tydelig lavlønnsprofil, sier en fornøyd Sundset onsdag formiddag.

Den gjennomsnittlige lønnsveksten for ansatte i AAF-området blir rundt 5,2 prosent.

Havna på ramma

Ifølge protokollen er partene enige om dette, med virkning fra 1. mai 2023:

• A-tabellenes lønnstrinn til og med 52 heves med 34.000 kroner. Med årets tillegg tilsvarer lønnstrinn 52 en årslønn på 647.961 kroner.

• Trinna fra og med 53 til og med 72 heves med 5,49 prosent. De aller fleste medlemmene i HK er plassert her. Inkludert årets tillegg vil en ansatt på lønnstrinn 72 få en årslønn på 973.677 kroner.

• Trinna fra og med 73 heves med 50.000 kroner.

• Alle trinna i B-tabellen skrus opp med 575 kroner.

Sundset opplyser om at AAF fikk gjennomslag for ha et prosenttillegg, ikke kronetillegg, for lønnstrinn 53–72.

Her kan du se hva din nye lønn er på den nye lønnstabellen.

Uenige

I landsoverenskomsten mellom HK og AAF står det at «tariffområdet skal ikke komme dårligere ut enn resultatet av forhandlingene mellom LO Stat og staten».

Dette er en såkalt garantiordning.

Partene hadde i forhandlingene ulik forståelse av hvordan garantiordninga skal praktiseres. Det bidro til at forhandlingene tok tid.

– Motparten hadde en annen tolkning enn oss, så vi var ikke helt på bølgelengde. Men vi skal se mer på dette, sier HK-nestleder Sundset og legger til at protokollen ikke blei signert før i halv tre-tida natt til onsdag.

HK og AAF er enige om at de skal se på garantiordninga til neste års oppgjør for å prøve å få en felles forståelse av overenskomsten.

Til opplysning: LO Media er organisert i AAF.

08.11.2023
09.11.2023 10:46