ENIGE: HKs forhandlingsleder Bjørn Mietinen og AAFs forhandlingsleder Astrid Driva Rødsand kunne mandag kveld undertegne protokollen som sikret alle ansatte i fagbevegelsen et lønnstillegg på minimum 5.300 kroner.

Ingen LO-streik – alle sikret lønnsøkning

Ved hjelp av riksmekleren ble partene enige om årets lønnstillegg for de ansatte i fagbevegelsen.
04.12.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Mandagens meklingsmøte fikk avverget streik i fagbevegelsen. HK og Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) ble enige om et lønnstillegg på 1,3 prosent for de ansatte i LO, LO-forbundene og tilknyttede organisasjoner. Alle er sikret minimum 5.300 kroner mer i lønn.

LES OGSÅ: Viktig dom for ansatte som reiser i jobben

Tok ut 500 i streik

Da partene møttes til forhandliger tidligere i høst, la HK to krav på bordet: Det ene var å øke lønna til de lavest lønnede, det andre var å øke lønna til rådgiversjiktet. Ifølge HK tjener disse mindre enn de ansatte rådgiverne som ikke er omfattet av tariffavtalen mellom HK og AAF, den såkalte landsoverenskomsten. HKs forhandlingsleder Bjørn Mietinen sa til HK-Nytt at de finner dette rart all den stund HK er frontfag i dette tariffområdet. Han ville starte på arbeidet med å harmonisere lønningene.

Forhandlingene førte imidlertid ikke fram, AAF sa blankt nei til kravene, og mandag møttes partene til mekling hos riksmekler Inger Tellefsen.

500 HK-medlemmer i LO og forbundene sto klare til å streike fra tirsdag morgen.

Lavlønnstillegg

Det blir ingen streik. Etter noen timers mekling kunne partene enes om et lønnstillegg på 1,3 prosent til alle, med et garantert lønnshopp på 5.300 kroner for de som tjener minst. De ansatte på Norsk Folkehjelps asylmottak er blant disse.

Bjørn Mietinen sier til HK-Nytt at han er fornøyd med å ha kommet i mål.

– Jeg er fornøyd med at vi kom til enighet. Ett av kravene våre var sikring av lønnstillegg til de laveste lønte. Jeg er glad for at vi fikk på plass det. Det andre kravet var å få prosenttillegg, det fikk vi også, sier Mietinen.

Han innrømmer at han gjerne skulle sett at de kom noe lengre i å tette lønnsgapet mellom de HK-organiserte og at de andre.

– Men dette var det vi fikk til i årets mellomoppgjør. Meklingen førte i alle fall til en bevegelse sammenlignet med da vi møtte sist, sier han.

Arbeidsgiverne lettet

AAF-direktør Astrid Driva Rødsand sier til HK-Nytt at hun også er fornøyd med resultatet fra dagens meklingsmøte.

– Vi er lettet over at det ikke ble streik, og vi er veldig fornøyd med at vi klarte å holde dette lønnsoppgjøret innenfor rammen fra frontfaget på 2,4 prosent, sier hun til HK-Nytt.

Nye muligheter til høsten

Bjørn Mietinen understreker at jobben ikke er ferdig. Han sier at HK har en ambisjon om å heve lønnsnivået for ansatte som følger denne tariffavtalen, slik at den kan bli normen i arbeiderbevegelsen. Til høsten er det hovedtariffoppgjør mellom de to partene, og HK øyner en ny mulighet til å rette opp i lønnsskjevhetene.

Årets lønnsreguleringer skal skje med virkning fra 1. mai, så de ansatte i arbeiderbevegelsen kan se fram til en aldri så liten etterbetaling nå før jul.

Her er protokollen fra meklingen på mandag

Streiket for innsyn

I 2014 endte tariffoppgjøret i streik etter at HK ble nektet innsyn i lønna til alle ansatte. AAF innfridde kravet etter en tolv dager lang streik, og de HK-organiserte jublet for innsynsrett.

Det er denne statistikken som har dannet grunnlaget for HKs lønnskrav i årets forhandlinger.

MER LESESTOFF:

I år er julaften fridag for de som jobber i butikk

Regjeringen sier nei til pensjon fra første krone

04.12.2017