HÅPER DET IKKE STEMMER: HK-tillitsvalgt Kateryna Bilokin sier at de som jobber i Ikea håper selskapet ikke er skyldig i anklagene som kommer fram.

Brian Cliff Olguin

Ikea-tillitsvalgt er opprørt over påstander om bruk av straffanger i møbelproduksjonen

Alle som bidrar til å lage tingene vi bruker fortjener et godt og verdig liv og en lønn å leve av, mener Kateryna Bilokin.
20.12.2022
21.12.2022 08:13

leif.kirknes@lomedia.no

Det har den siste tiden kommer fram opplysninger om at Ikeas underleverandører kan ha brukt straffanger i Belarus (tidligere kjent som Hviterussland, journ.anm.) i produksjonen av enkelte møbler. NRK skrev om temaet tidligere i desember. De siterte franske Disclose.

Sistnevnte har gjort undersøkelser rundt produkter påtrykt «Made in Belarus». De mener å kunne spore konkrete Ikea-produkter til underleverandører som de mener er kjent for å benytte innsatte i konkrete fangeleirer i deler av produksjonen.

Krav til sjefen

De HK-tillitsvalgte reagerer med avsky på at Ikea kan være blant møbelkjedene som har underleverandører med koblinger til straffarbeid. Det forteller Ikea-tillitsvalgt Kateryna Bilokin til HK-Nytt.

– Alle som bidrar til å lage tingene vi bruker fortjener et godt og verdig liv og en lønn å leve av, sier hun.

Hvis påstandene skulle vise seg å stemme, velger Bilokin å tro at Ikea må ha blitt villedet i Belarus, og at selskapet ikke bevisst har redusert sine produksjonsutgifter ved å bruke billig, uetisk arbeidskraft.

– Men jeg undrer meg over hva slags kontroll Ikea gjennomfører i land som er kjent for diktatur og korrupsjon. Vi forventer at Ikea går grundig til verks for å granske bedriftens tilknytninger i Belarus, at det får konsekvenser for hvordan vi opererer i alle land framover, og at Carl Aaby kan forsikre oss på vegne av Ikea Norge om at kostnadsbevissthet ikke skal gå på bekostning av Ikeas andre verdier, sier hun til HK-Nytt.

Carl Aaby er Norgessjef i Ikea Norge. Les hva han svarer lenger ned i artikkelen!

Møter med Ikea

15. desember var det møte om saken på Ikeas norske hovedkontor på Slependen i Asker, der ledelsen deltok. Bilokin deltok digitalt. Til stede i møtet var også Rasmus Olsen fra støtteorganisasjonen Solibel (Solidaritet med Belarus), som arbeider for demokrati i Belarus.

Olsen har bedt om innsyn i blant annet Ikea Norges vurderinger av hvordan virksomheten forholder seg til menneskerettigheter og arbeidsforhold under produksjon av varer, med den nokså nye Åpenhetsloven som verktøy.

Til HK-Nytt opplyser han at møtet fungerte godt som en introduksjon, og at de skal ha nye møter på nyåret.

Ikea er for øvrig ikke eneste møbelkjeden som har fått denne mistenksomhetens søkelys over seg.

– Konstruktivt møte

Ikea Norge svarer via sin kommunikasjonsavdeling at administrerende direktør Carl Aaby kan siteres på følgende:

«Vi hadde et konstruktivt og fint møte med Solidaritet med Belarus og Attac Norge og tillitsvalgte fra Handel og Kontor. Målet med møte var å etablere dialog og fokus på læring. Dette var et internt møte og vi ser det ikke naturlig å gå inn på detaljer.»

Selskapet har ikke besvart følgende to konkrete spørsmål fra HK-Nytt:

• Hva slags kontroll gjennomfører Ikea i land som er kjent for diktatur og korrupsjon?

• Kan norgessjef Carl Aaby forsikre på vegne av Ikea Norge om at kostnadsbevissthet ikke skal gå på bekostning av Ikeas andre verdier?

Fra hovedkontoret kom det i november en uttalelse om saken. Der fortalte Ikea at de undersøker påstandene, men at de på daværende tidspunkt ikke hadde funnet bevis som indikerer at påstandene stemmer. Ikea trakk seg ut av Belarus i juni 2022, ifølge meldingen.

Viktig

HK-tillitsvalgt Kateryna Bilokin sier at de som jobber i Ikea håper selskapet ikke er skyldig i anklagene som kommer fram. Likevel mener hun etterforskningen gjennomført av organisasjoner og journalister, som har ført til denne avsløringen, er ekstremt viktig i kampen for en bedre og mer solidarisk fremtid for verdens arbeidere.

– Fagbevegelsens mål er å jobbe for arbeidstakernes rettigheter og et rettferdig samfunn, og ethvert regime som ser dette som en grunn til straff og forfølgelse bryr seg ikke om folk flest. Vi ber om at verdenssamfunnet reagerer og jobber aktivt med aktører i Belarus for å få til en endring.

HK-Nytt har bedt Belarus' ambassade i Sverige om en kommentar om saken, med henvisning til en CNN-artikkel. De har foreløpig ikke besvart vår henvendelse.

Det hører med til historien at det i disse dager starter en rettssak i Belarus mot flere av toppene fra fagforeningen BKDP (Belarusian Congress of Democratic Trade Unions), som har uttalt seg kritisk om den russiske krigen i Ukraina. Fra før sitter det en rekke mennesker koblet til fagforeninger og politisk opposisjon i fengsel i Belarus, ifølge organisasjonen Salidarnast, som er eksilorganisasjonen til BKDP, med hovedsete i Bremen.

– Våre tanker går til medlemmer av fagbevegelsen som er fengslet i Belarus og deres nærmeste. Våre tillitsvalgte reagerer med rystelse og vantro, og ønsker å være til hjelp på alle måter de kan, fra fanemarkering til innsamling for hjelp til familier, sier Bilokin.

Onsdag ettermiddag er det markering foran Stortinget i sakens anledning.

Les også: Kateryna bekymrer seg for pappa i Kyiv

20.12.2022