SKAL MØTE FRAMTIDAS VAREHANDEL: Ikea skal gjøre endringer i hvordan de jobber. Det vil kreve ny type kompetanse hos de ansatte når de skal korte ned leveringstiden og tilby billigere og enklere fraktalternativer enn tidligere. Globalt vil dette føre til at  7.500 stillinger forsvinner. Samtidig regner selskapet med at 11.500 nye stillinger vil skapes på grunn av endringene.

SKAL MØTE FRAMTIDAS VAREHANDEL: Ikea skal gjøre endringer i hvordan de jobber. Det vil kreve ny type kompetanse hos de ansatte når de skal korte ned leveringstiden og tilby billigere og enklere fraktalternativer enn tidligere. Globalt vil dette føre til at 7.500 stillinger forsvinner. Samtidig regner selskapet med at 11.500 nye stillinger vil skapes på grunn av endringene.

Erlend Angelo

Ikeas varehus- og lageransatte beholder jobbene

Ikea i Norge berøres i liten grad når møbelgiganten pusser opp bedriften for framtida.
29.11.2018

martin.slordal@lomedia.no

Ikea Norge har nylig varslet store endringer når de forbereder seg på å møte framtidas digitale varehandel. Endringene vil påvirke Ikea over hele verden, også i Norge.

– I løpet av de neste tre årene skal vi skape et nytt Ikea. Det innebærer endringer både ut mot kunden og internt i virksomheten, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i Ikea Norge, i en pressemelding.

Ikea anslår at 7.500 stillinger vil forsvinne på verdensbasis. Samtidig regner de med at 11.500 nye stillinger vil skapes. I Norge vil endringene bli mindre merkbare. Ikea mener at 20 stillinger i Ikea Norge kan forsvinne i løpet av de tre neste årene.

LESTE DU DENNE?: Så mye ferie kan du overføre til neste år

Skal drøfte med ledelsen

Fawsi Adem er konserntillitsvalgt for de rundt 1.000 HK-medlemmene i Ikea Norge. Han forteller at han skal i drøftelsesmøte med Ikea-ledelsen førstkommende fredag. Adem mener drøftelsene burde funnet sted før pressemeldingen.

– Vi burde tatt dette internt i konsernet før vi gikk til media med nyheten, sier han.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET.

SKAL DRØFTE ENDRINGENE MED LEDELSEN: Fawsi Adem er konserntillitsvalgt i Ikea Norge. Han sier at det er stillinger i administrasjonen som først og fremst kommer til å rammes når Ikea regner med at 20 stillinger forsvinner i Norge.

Rammer administrasjonen

Adem har imidlertid stor forståelse for at Ikea nå gjør endringer for å kunne følge med inn i framtidas varehandel. Det er færre kunder i varehusene nå enn før, og kundene har høye forventninger til Ikeas netthandel.

Fawsi Adem sier at det er visse typer stillinger som sannsynligvis vil forsvinne hos Ikea Norge, men at de trolig vil erstattes av andre typer stillinger. Ikea vil kreve en annen teknologisk kunnskap for at bedriften skal være rustet til den digitale utviklingen varehandelen opplever.

– Dette vi først og fremst påvirke deler av administrasjonen, og ikke varehus og lager, sier Adem til HK-Nytt.

Tror ikke HK-medlemmer rammes

Fawsi Adem sier at omstillinger er dramatisk, men at HK-medlemmene i Ikea Norge kan ta det rolig.

– I Norge er det er ikke så mange av den type stillinger som rammes. Og det er lite sannsynlig at HK-medlemmer mister jobben, sier han.

– Hvis noen HK-medlemmer i Norge rammes av omstillingene, så skal den lokale tillitsvalgte ta dette videre med varehusledelsen. Og de skal selvfølgelig få støtte fra sentralt hold, sier Fawsi Adem.

Urolig blant Ikea-ansatte i Sverige

I Sverige har det vært en mer urolig stemning blant de ansatte enn i Norge. Den svenske avisen Dagens Nyheter skrev forrige uke at 650 stillinger forsvinner fra Ikea i Sverige på grunn av omstillingene i selskapet. I sommer skrev DN at 700 Inter Ikea-ansatte i Nederland og Sverige fikk tilbud om å slutte. Dette skyldes også selskapets omstillinger.

LES OGSÅ: Ikea utsetter søndagsåpent på ubestemt tid

LES OGSÅ: Ikea legger ned tre servicesentre - tilbyr ansatte jobb i varehus