JULEHANDEL: Snart senker julefreden seg, men først skal vi bruke en haug med penger. (Fotomontasje).

JULEHANDEL: Snart senker julefreden seg, men først skal vi bruke en haug med penger. (Fotomontasje).

Leif Martin Kirknes

Hver nordmann vil bruke 11.000 kroner på årets julehandel

4.300 kroner på dagligvarer og 6.300 kroner i faghandel. Det er summene Virke anslår at nordmenn vil bruke i gjennomsnitt på årets julehandel.
13.12.2018
11:32
14.12.2018 09:08

lene.svenning@lomedia.no

Totalt vil nordmenn legge igjen 58,5 milliarder kroner i fysiske butikker og nettbutikker i desember i år, anslår Virke. Det er en oppgang fra fjoråret på 2,5 prosent. I snitt vil hver nordmann bruke 11.000 kroner på julehandel, av disse 4.300 kroner på dagligvarer og 6.300 kroner i faghandel. Tallene ble presentert torsdag morgen på et seminar i regi av analysebyrået Opinion, av Linn Bredesen, rådgiver i hovedorganisasjonen Virke.

LESTE DU DENNE?: Butikkansatte ble sagt opp da Meny måtte stenge

Venter ikke til jul

Selv om vi trolig vil bruke mer penger på julehandelen i år enn i fjor, bruker vi en relativt mindre andel av pengene våre på julehandel år for år. I 2017 brukte vi 30 prosent mer penger på handel i desember enn i andre måneder. Årsaken er at vi handler mer gjennom året, og ikke venter til jul, framholder Bredesen.

En annen årsak til at vi bruker en relativt mindre andel av pengene våre i desember enn tidligere, er at november har tatt seg opp som handlemåned. Det skyldes Black Friday, opplyser Bredesen. Men mens dette salget tidligere var begrenset til én dag, er det nå tilbud gjennom hele denne uka, også kalt Black Week. Det gjelder både fysiske butikker og netthandel.

Dobler omsetningen

Enkelte bransjer er mer avhengig av julehandelen enn andre. Leketøysbutikker tredobler handelen, mens urmakere, platebutikker, kjøkkenutstyrsbutikker og bokhandler mer enn dobler omsetningen i desember.

Mer og mer netthandel

I hele 2017 handlet nordmenn for 543 milliarder kroner. 86 prosent ble brukt i fysiske butikker, 14 prosent i andre kanaler – halvparten i nettbutikker.

– Vi tror fortsatt at fysiske butikker vil være en viktig kanal for handel, men netthandel vil ta større andeler, sier Bredesen.

Hun viser til at fysiske butikker økte sin omsetning med 17 prosent fra 2011 til 2017, mens netthandel i Norge økte med 101 prosent. I samme periode økte nordmenns netthandel i utenlandske butikker med 281 prosent, og nordmenns handel i utenlandske fysiske butikker med 62 prosent.

Vinnere og tapere

Noen bransjer opplever økende omsetning, andre mindre. I perioden 2013 til 1017 er butikker som tilbyr et bredt vareutvalg vinnerne, framholdt Bredesen. Et eksempel på det er apotekene som også selger kosmetikk. Butikker som selger kjøkken, fliser og belysning gjør det også godt, nordmenn bruker mye penger på oppussing. Sportsbransjen er også en vinner i denne perioden, som selger mye klær og sko.

De som har opplevd nedgang i denne perioden er butikker som selger musikk og spill, sko, og jernvare. Konkurransen fra strømmetjenester, sportsbutikker og butikker med bredere vareutvalg vinner fram på bekostning av disse.

LES OGSÅ: 350-kronersgrensa for momsfri netthandel fjernes fra 1. januar 2020

LES OGSÅ: Her er reglene for de butikkansattes arbeidstid i jula

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

13.12.2018
11:32
14.12.2018 09:08