KUTTER STILLINGER: H&M vil flytte 150 lagerstillinger fra Norge til Sverige i slutten av 2022.

Anette Hobæk Ravnsborg

H&M kutter 150 stillinger i 2022

150 arbeidsplasser på logistikksentret til H&M i Oslo skal flyttes til Sverige.
26.08.2020
26.08.2020 16:07

ylva.seiff.berge@lomedia.no

Tirsdag fikk de ansatte ved Oslo Warehouse beskjeden om at arbeidsplassene deres skal bli flyttet til Sverige. 150 av de lageransatte vil miste jobben i løpet av de to neste årene. Det melder E24.

– Dette er en tung nyhet for alle. Nå ønsker vi at folk skal få tid til å fordøye nyheten som har kommet, sier Grete Bergseth Sylthe, hovedtillitsvalgt i H&M til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Berit har det HK krever for alle i varehandelen

Flytter om to år

Flyttingen er planlagt mot slutten av 2022. Til E24 skriver selskapet at de ansatte er hovedprioritet i prosessen, men opplyser ikke om hva slags tilbud de har gitt til de 150 ansatte som jobber ved logistikksenteret.

– Det er selvfølgelig tøft å få en sånn beskjed, men de ansatte er positive til at de har fått beskjeden så tidlig i prosessen, sier John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK.

Han har vært i kontakt med de tillitsvalgte på logistikksenteret.

Oslo Warehouse ligger på Alnabru i Oslo, og leverer varer til butikker i Norge og på Island.

LES OGSÅ: HK kommer med koronakrav i lønnsoppgjøret

Kampen er ikke over

HK vil hjelpe medlemmene sine i bedriften.

– Rådgivere i HK står klare til å bistå de lokale tillitsvalgte, og passe på at ting blir gjort på riktig måte i prosessen. Det viktige for oss er ikke nødvendigvis å motsette oss effektiviseringstiltak, men å ta vare på interessene til de ansatte. Spesielt for å unngå masseoppsigelser og få satt i gang avvergende tiltak, sier Suhr.

Han understreker at det er når det «brenner» på denne måten at medlemskapet kommer til nytte.

– Siste ord er ikke sagt i denne saken ennå, avslutter han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

26.08.2020