VIKAR: Abigail Dungca fikk være leder av Handel og Kontor en hel dag gjennom prosjektet til Ungt Entreprenørskap. Trine Lise Sundnes er imponert over vikaren sin.

HK-leder for en dag

Abigail tok Trine Lises plass som forbundsleder.
17.10.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Kan vi da ta redegjørelsen og debatten til orientering, spør Abigail Dungca.

Det er forbundsstyremøte i Handel og Kontor, og saken om butikkstreiken kan hukes av som ferdig behandlet på dagsordenen. Alle styremedlemmene fra nord til sør er på plass, det samme er HKs ledelse. Men øverst ved bordet sitter ikke HK-leder Trine Lise Sundnes. Styrelederstolen okkuperes av en 22 år gammel jente fra Ålesund. Abigail Dungca har grepet klubba og utfører oppgavene hun har fått som HK-leder for en dag.

En av få utvalgte

Abigail Dungca er en av 27 heldige ungdommer som fikk følge hver sin toppleder gjennom en hel dag denne uka. Prosjektet "Leder for en dag" er i regi av organisasjonen Ungt Entreprenørskap, og har vært arrangert siden 2009. De som velges ut til å "skygge" hver sin leder har utmerket seg ekstra i såkalte ungdoms- og studentbedrifter det siste året.

Det har også Abigail. Hun ble ferdig med sin bacheloroppgave i innovasjonsledelse og entreprenørskap med høyskolen i Ålesund i vår. Oppgaven besto av å starte og drive en studentbedrift. Den ble kalt Ajuda, og de utviklet et hjelpemiddel for brukere av kompresjonsstrømper. De har også sjekket at det er mulig å ta patent på produktet. Abigail var salgsansvarlig i bedriften, og sammen med de andre fire jentene som drev bedriften, gjorde hun stor suksess: De vant konkurransen "Two minutes to convice", de ble kåret til beste studentbedrift i fylket og tok sølvplass i NM for studentbedrifter.

– Dette var god "kvinnovasjon", sier hun.

Ga mersmak

Jobbingen med studentbedriften ga Abigail mersmak. Hun vil bruke erfaringene derfra til å gjøre noe lignende i framtida. Dagen som HK-leder var også lærerik og motiverende. Hun fikk henge på Trine Lise Sundnes fra begynnelse til slutt. Store deler av dagen gikk med til forbundsstyremøte, og det måtte både forberedes, gjennomføres og oppsummeres innimellom annet lederarbeid. Abigail ledet deler av forbundsstyremøtet.

– Det var spennende. Jeg har aldri vært med på et styremøte før. Jeg gruet meg litt til å lede møtet, men det gikk greit. Jeg har lyst til å bli leder, så det var fint å få prøve seg litt. Jeg har lært mye på en dag, sier hun.

Abigail har gjennom arbeidet med studentbedriften lært litt om arbeidslivet spilleregler, men dagen i HK ga ny og nyttig kunnskap om dette, mener hun.

Viktig forberedelse

Trine Lise Sundnes er imponert over vikaren sin.

– Det var veldig sporty å ta klubba og lede møtet. Det er mye å passe på i en slik situasjon. Man skal følge debatten, lede ordskiftet, ta signaler og banke de formelle vedtakene. Styrearbeid, med alt det innebærer, er likt i hele næringslivet, så det Abigail har vært med på i dag kan hun dra nytte av hvor som helst senere, mener Sundnes.

Det er første gang HK-lederen har en skygge på jobben. Sundnes har tidligere sittet i styret til Ungt Entreprenørskap, men det var først i år det passet å ha med et ledertalent på jobben. Hun synes ordningen med "Leder for en dag" er en god forberedelse til arbeidslivet for de studentene som blir valgt ut.

– Ikke alle blir ledere, men alle blir jo arbeidstakere, så dette er uansett nyttig erfaring. For egen del synes jeg også dagen med Abigail har vært veldig bra. Jeg har kunnet overbringe tips og råd og vist fram at det å være leder er utfordrende, men ikke farlig, sier hun.

17.10.2014