BEKYMRET FOR SØNDAGEN: Henrik Drivenes i HK avdeling Vest er skuffet over at politiet henlegger saker om ulovlige søndagsåpne butikker.

HK politianmeldte søndagsåpne butikker i Bergen – alle ble henlagt

At politiet ikke tar tak i disse sakene gir gult lys for søndagsåpne butikker, mener Henrik Drivenes i HK.
09.08.2019

martin.slordal@lomedia.no

I sommer publiserte Bergensavisen (BA) flere saker om butikker som holder ulovlig åpent på søndager i Bergen sentrum. Da avisa konfronterte eierne av den ene butikken med dette, var svaret at de ikke ønsket å holde åpent, men så lenge politiet ikke håndhevet loven, og konkurrentene holdt åpent, så de seg nødt til å fortsette med praksisen, skrev BA.

Dette fikk HK avdeling Vest til å reagere. På vegne av styret i HK-avdelingen troppet Henrik Drivenes opp på politihuset i Bergen i midten av juli med en anmeldelse i hånda. To av butikkene ble anmeldt for brudd på lov om helligdag og helligdagsfred, og HK ønsket politiet på banen.

– I vår avdeling er det 7.000 HK-medlemmer. Vi kjemper for at søndagene skal være en fridag for våre medlemmer. Vi kan ikke sitte og se på at loven om helligdag og helligdagsfred blir gjort om til sovende paragrafer, sier Drivenes til HK-Nytt.

Les også: HK har bursdag, 111 år

Gir gult lys for søndagsåpne butikker

I Lov om helligdag og helligdagsfred er hovedregelen at ingen butikker kan holde åpent på søndager, og det er politiet som håndhever loven (se faktaboks). Det finnes imidlertid flere unntak i lovverket, men dette gjelder ikke for de aktuelle butikkene i Bergen sentrum, ifølge Drivenes.

Konkurransen i varehandelen er hard, og så lenge politiet ikke gjør noe med de som holder ulovlig søndagsåpent, kan det være fristende også for flere aktører å prøve seg, mener Henrik Drivenes.

– Dette gir nærmest gult lys for søndagsåpne butikker, sier han.

Til BA skrev avsnittsleder for arbeidsmarkedskriminalitet i Vest politidistrikt, Julie Ekeland, at «dette (ulovlige søndagsåpne butikker) er ikke en prioritert politioppgave». Det synes Henrik Drivenes er en skremmende holdning.

– Det vil gå ut over våre medlemmer, og det sender signaler om at det fint går an å holde søndagsåpnet selv om det ikke er lov, sier han.

Henlagt

Gunnar Fløystad, påtaleleder i Vest politidistrikt, skriver i en e-post til HK-Nytt at anmeldelsene er mottatt og vurdert av påtalejurist, men at disse nå er henlagt på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet. Han skriver videre at «politiet må til enhver tid prioritere hva vi bruker våre ressurser på. Dette er et kriminalitetsområde som vi anser å være i nedre sjikt. For tiden må vi bruke våre ressurser på mer alvorlig kriminalitet».

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Ikke et lovtomt område

Fløystad mener imidlertid det er bra at HK tar opp problemstillingen med ulovlige søndagsåpne butikker:

«At vi ikke har kapasitet til å gripe inn i disse sakene nå, betyr ikke at dette er lovtomt område. Selv om sakene nå er henlagt, kan vi komme til å håndtere dette annerledes dersom de fortsetter å holde åpent. Vi mener det er bra at HK tar opp denne problemstillingen. Det kan være verdt å se på om det er andre alternative måter å regulerer dette på. For eksempel ved bruk av gebyrer, hvor kommuner eller andre etater får ansvar for å følge opp dem som ikke etterlever regelverket», skriver han til HK-Nytt.

Dette sier loven

• Lov om helligdager og helligdagsfred regulerer butikkenes åpningstider.

• Hovedregelen er at ingen butikker kan holde åpent på søndager.

• Disse er unntatt fra loven:

– kiosker og dagligvarebutikker under 100 kvadratmeter

– bensinstasjoner under 150 kvadratmeter

– utsalg som i det vesentlig selger blomster, planter og hageartikler

– utsalg på campingplasser i campingsesongen

– utsalg på typiske turiststeder godkjent av Fylkesmannen

– salg fra servingssted

– salg ved auksjon

– salg av utstilte gjenstander fra kunstgallerier

– salg fra tidsbegrensede utstillinger og varemesser i lokaler som normalt ikke blir brukt til salgsvirksomhet

– utsalgssteder som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer

– taxfree-butikker

– salg av varer fra produksjonssteder tilrettelagt for turisme

• Det er lov til å holde åpent de siste tre søndagene før julaften.

09.08.2019

Dette sier loven

• Lov om helligdager og helligdagsfred regulerer butikkenes åpningstider.

• Hovedregelen er at ingen butikker kan holde åpent på søndager.

• Disse er unntatt fra loven:

– kiosker og dagligvarebutikker under 100 kvadratmeter

– bensinstasjoner under 150 kvadratmeter

– utsalg som i det vesentlig selger blomster, planter og hageartikler

– utsalg på campingplasser i campingsesongen

– utsalg på typiske turiststeder godkjent av Fylkesmannen

– salg fra servingssted

– salg ved auksjon

– salg av utstilte gjenstander fra kunstgallerier

– utsalgssteder som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer

– taxfree-butikker

– salg av varer fra produksjonssteder tilrettelagt for turisme

• Det er lov til å holde åpent de siste tre søndagene før julaften.