UENIGE: Fra venstre: 2. nestleder i HK, Christopher Beckham, 1. nestleder i HK, Bjørn Mietinen, leder i Handel og Kontor Trine Lise Sundnes, forbundssekretær i NTF, Bjørn Anders Jonassen og leder i Transportarbeiderforbundet Lars Morten Johnsen har ennå ikke løst lagerstriden.

Roy Ervin Solstad

HK og Transport er fremdeles uenige om hvem som skal organisere på lagre

Forbundene skal diskutere videre i januar.
15.12.2017

lene.svenning@lomedia.no res@lomedia.no

Både Handel og Kontor og Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) organiserer ansatte på lagre. I løpet av de siste ukene har tillitsvalgte i Oslo Transportarbeiderforening tatt til orde for at de ønsker å organisere ansatte på lagre som Handel og Kontor allerede har medlemmer og tariffavtale med.

HK har ikke ønsket å uttale seg om saken. De har vist til at de skal ha et møte med ledelsen i NTF først. Fredag formiddag fant dette møtet sted. Så langt er de to forbundene bare enige om at de er uenige.

Flere uenigheter

Organisasjonstilhørigheten har vært et tema hos rørgrossisten Heidenreich. Her har HK tariffavtale, mens Oslo Transportarbeiderforening har tatt til orde for at de skal organisere de ansatte. Hvem som skal organisere i nettbutikker som kolonial.no kan også bli et diskusjonstema mellom forbundene. HK har allerede tariffavtale med marked.no.

LES OGSÅ: Taper titusener på intern LO-krangel

Trenger mer tid

– Vi har kastet opp alle problemstillinger, og er enige om at vi trenger mer tid på dette, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

– Vi klarer ikke å finne en løsning i dag, derfor tar vi juleferie og jobber mer med dette på nyåret, supplerer Lars Johnsen, leder i NTF.

Allerede 3. januar setter forbundene seg ned igjen for å diskutere videre. Men heller ikke da tror de at de kommer til å løse alle floker.

– Kanskje løser vi noen konkrete saker fort, andre ting kan ta lengre tid, sier Johnsen.

– Da skal vi se på hvordan vi skal jobbe oss igjennom dette for å styrke fellesskapet, sier Sundnes.

LES OGSÅ: Forbundslederne vil rydde opp

Grenseavtale

En såkalt grenseavtale mellom forbundene fra 1992 definerer hvem som skal organisere hvem. Der står det blant annet at HK skal organisere arbeidstakere ved «kombinerte engros- og detaljforretninger». Nå er forbundene uenige om hvordan de forstår formuleringen. Det gjelder både i konkrete saker, og rent prinsipielt.

– Vi har lagre hvor vi enige om at HK skal organisere de ansatte, og lagre hvor vi er enige om at NTF skal organisere dem. Så har vi en gråsone som kanskje er i ferd med å bli større. Vi er enige om hva vi er uenige om, men trenger altså mer tid for å sette det inn i en større sammenheng, sier Lars Johnsen.

Verken Sundnes eller Johnsen avviser at det kan bli aktuelt å revidere den 25 år gamle grenseavtalen.

Vil beholde medlemmene i LO

Oslo Transportarbeiderforening har advart om at hvis forbundene ikke blir enige om hvor grensene mellom forbundene går, vil ansatte på lagre melde seg ut av LO og inn i konkurrenten Yrkestrafikkforbundet i hovedorganisasjonen YS. Bakgrunnen for det er at minstelønna på NTFs tariffavtale har gått kraftig forbi minstelønna i HKs tariffavtale. Det har ført til diskusjoner om organisasjonstilhørighet på flere lagre.

Sundnes eller Johnsen vil beholde medlemmene i LO.

– Det løser ingenting å melde seg inn i YS, sier Johnsen.

– Folk bør holde seg i ro til vi blir enige. Vi er dypt uenige, men det er vilje til å løse dette, sier Sundnes.

Begge forbundslederne er enige om at de vil unngå å havne i konflikter om hvem som skal organisere hvem i framtida.

LES OGSÅ: Slik økte de lønna på lagret

15.12.2017