HK gir 80.000 kroner til hjelpearbeidet i Ukraina

Handel og Kontor gir ei krone per medlem til Flyktninghjelpen og oppfordrer klubber og fagforeninger til å bidra med penger til det krigsrammede folket i Ukraina.
04.03.2022
04.03.2022 14:09

– Vi må vise solidaritet med det ukrainske folk! Derfor gir HK i Norge 1 krone per medlem, vi gir 80.000 kroner til Flyktninghjelpen. Ukraina blir utsatt for et overgrep som de ikke har skylden for.

Det skriver HK-leder Christopher Beckham på sin Facebook-side.

– Vi har mange medlemmer og tillitsvalgte som kommer fra Ukraina og Russland. De jobber sammen, side ved side i dag. Når vi gjør dette vedtaket så sier vi samtidig at vi ønsker fred i Ukraina, slik vi ønsker det i alle land som grenser til Russland. Fordi det er viktig å minne om at det er lederskapet i Kreml, Putin og oligarkene hans vi ønsker å kritisere og ramme. Ikke vanlige russere, som både er våre naboer, våre venner og våre medlemmer i HK, skriver han.

Beckham oppfordrer klubber og fagforeninger til å bidra med penger til organisasjoner som Flyktninghjelpen, Røde Kors, Redd Barna, SOS Barnebyer, Unicef Norge, Care Norge og Amnesty Norge.

Også LO har bidratt med penger til hjelpearbeidet i Ukraina, nabolandene og i Norge. Mandag vedtok LO-sekretariatet å gi en million kroner.

– Situasjonen er alvorlig. Russlands handlinger forårsaker store tap av menneskeliv og ødeleggelser for øvrig. De har satt freden, utviklingen og stabiliteten vi har oppnådd de siste 30 årene i Europa i fare. De humanitære lidelsene i Ukraina er enorme og vi kan forvente oss store flyktningstrømmer ut av Ukraina de neste dagene, heter det i uttalelsen vedtatt i sekretariatsmøtet.

LES OGSÅ: Kateryna bekymrer seg for pappa i Kyiv: – Han har fylt badekaret med vann

04.03.2022
04.03.2022 14:09