MASSIVE PERMITTERINGER: Antallet dager arbeidsgiver må betale lønn til sine permitterte ansatte må reduseres, som i fjor mener NHO.

Nye permitteringer

Hele Viken og Oslo er nedstengt: Dette permitteringstiltaket krever NHO av regjeringen nå

NHO krever at regjeringen setter i verk raske tiltak for rammede bedrifter, etter at hele Viken-området ble nedstengt på få timers varsel.
16.03.2021
16.03.2021 10:24

Rent konkret er det ett tiltak fra verktøykassa NHO mener fungerte godt i fjor, og at det vil gjøre det nå også når alle kjøpesentre og andre bedrifter i Oslo og Viken er stengt: Antallet dager arbeidsgiver må betale lønn til permitterte, må reduseres.

– Vi mener at den situasjonen vi står i nå, illustrerer hvorfor en redusert arbeidsgiverperiode bør tas fram som virkemiddel med en gang slik som man gjorde i fjor vår, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel til NTB.

Kaltenborn og arbeidslivsdirektør Nina Melsom i NHO sentralt ber om at perioden kuttes til to dager så raskt som mulig.

– Dette kommer brått på bedriftene. Det er også en svært tøff beskjed for mange i regionen nå inn mot påske, en periode som skulle gi et etterlengtet løft for mange, særlig innen reiseliv og handel, sier Melsom til NTB.

Kritisk for permitterte: 15.000 koronaledige vil aldri komme tilbake i jobb igjen, frykter forsker

Stengt på kort varsel

Kaltenborn viser til at NHOs medlemmer har uttalt at det er vanskelig å ta permitterte tilbake i jobb, fordi man er usikker på hvor kort tid det vil ta før de må permitteres igjen. Hver gang en arbeidstaker permitteres, må bedriften betale lønna i ti dager.

Viken ble stengt ned på kort varsel mandag kveld, tre timer før tiltakene trådte i kraft.

– Vi kan forstå nødvendigheten av virkemidler med kort frist, men da må man ikke la arbeidsgiver ta en uforholdsmessig stor kostnad, sier Kaltenborn.

Les også: Ett år siden Norge stengte ned: Se den eksplosive utviklingen i ledigheten

Pingpong-konjunktur

Hun omtaler situasjonen den delen av næringslivet som nå blir nedstengt er i som en pingpong-konjunktur, der man stadig må kaste seg rundt.

– Nå treffer det hardere enn vi har sett noensinne, og det er klart at for dem som må permittere nå igjen, så er det virkemiddelet med at du må betale ti dagers lønn, en regel som er laget for normale tider. Nå står vi i ekstraordinære tider, da kan vi ikke ha ordinære tiltak, sier Kaltenborn.

Hun sier at regjeringen er godt kjent med at NHO mener perioden en arbeidsgiver betaler de permitterte, må kuttes ned.

Aktuelt: Rykk tilbake til start og skalk lukene – Oslo stenger ned mer enn noen gang

Foreslår refusjonsordning i arbeidsgiverperioden

De nye tiltakene i Oslo og Viken understreker behovet for gode sikkerhetsnett for virksomheter som må stenge på kort varsel, mener Virke.

– For å sikre at disse ikke tar en for stor del av kostnaden, foreslår vi en refusjonsordning for den første arbeidsgiverperioden for de virksomhetene som blir stengt ned av myndighetene, sier administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke.

Han sier de har forståelse for at det er behov for å få smitten under kontroll, men understreker at slike hurtige nedstenginger påvirker 110.000 ansatte i 15.000 virksomheter.

16.03.2021
16.03.2021 10:24