GØY PÅ JOBBEN: Kjøpmann Kjetil Sandlund (t.v.) og butikkmedarbeider Georg Tangen er enige om at et trivelig arbeidsmiljø bidrar til at folk holder seg friske.

Friske fisker

HK-medlem Georg Tangen og kollegene hans hadde ikke en eneste sykedag i fjor.
25.02.2016

På senhøsten i fjor kom kjøpmann Kjetil Sandlund ved Rema 1000 Lierbyen i Buskerud til å tenke på det: Ingen av de tolv ansatte hadde vært syke i løpet av året. Det hadde vært artig om det fortsatte sånn ut 2015, tenkte han. Og jammen slo det til, ikke en eneste dag i løpet av året hadde de ansatte trukket dyna over hodet i stedet for å gå på jobben. Hva tenkte Sandlund da?

– Det var veldig overraskende. Vi har jo ikke hatt noe fokus på sykefravær, sier han til HK-Nytt.

Det Sandlund imidlertid har et fokus på, er å ha et godt arbeidsmiljø.

– Det skal være morsommere på jobben enn hjemme, sier kjøpmannen med et smil.

Smittsomt humør

HK-medlem Georg Tangen er en av dem som kommer på jobb dag ut og dag inn. For ham er det ingen sensasjon å holde seg på beina i løpet av et helt år, det er mange år siden sist han var syk.

– Jeg fikk kink i ryggen en gang. Da var det ikke noe annet å gjøre enn å ta det med ro i noen dager, sier han.

Tangen synes arbeidsmiljøet på butikken er topp.

– Vi har en veldig hyggelig sjef. Det er smittsomt. Kjetil kommer med kaffe til oss i kassa om morgenen, det blir man i godt humør av, forteller han.

Flaks og ansvar

Kjøpmann Sandlund innrømmer at det også må bero på litt flaks å ende opp med null sykefravær på et år. Året før var antall sykedager 20. I tillegg til flaks og et godt arbeidsmiljø, mener Sandlund at det har en betydning at alle de ansatte har sitt eget ansvarsområde i butikken. Det gjør at de føler seg verdsatt og at de ikke vil være borte fra jobben på grunn av ansvaret de har, tror han.

– Men det er lov til å være syk her?

– Jada. Men det er lov til å komme på jobben om du ikke er helt i form også, sier Sandlund, som mener at man heller kan gå hjem igjen om det blir for stritt.

Kamp om vaktene

Av de tolv ansatte jobber fem heltid, resten deltid. Av de deltidsansatte er det flere som ønsker seg mer jobb.

– De slåss om vaktene, og vil gjerne vise seg fram. Det kan være litt av grunnen til at ingen var syke i fjor, sier Kjetil Sandlund.

– Og så kan det jo hende at de deltidsansatte var syke når de ikke var på jobb, legger han til.

Ifølge kjøpmannen går ryktene om at butikken er en god arbeidsplass. Sist gang han søkte etter sommervikarer mottok han over hundre søknader.

25.02.2016