Skiftet av arbeidsgiverforening får ingen konsekvenser for de ansatte, verken i butikkene, kioskene eller lagrene.

Sissel M. Rasmussen

Fra Virke til NHO

Reitangruppen melder Rema 1000 og kioskvirksomheten ut av Virke og inn i NHO. Det skal imidlertid ikke få noen betydning for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
26.06.2013
27.08.2015 20:00

Det er NHOs regionale serviceapparat som har fått Reitangruppen til å melde seg ut av Virke og inn i den nyetablerte landsforeningen NHO Handel. I tillegg ønsker de seg litt avstand fra de andre dagligvareaktørene, framholder kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby. Det er hovedårsakene til at Reitangruppen melder Rema 1000 og Reitan Convenience, kioskkjedene 7-eleven og Narvesen, inn i NHO Handel fra nyttår.

Kjøpmennene velger selv

Skiftet skal ikke få noen betydning for de ansatte. Siden butikkene og kioskene er drevet som franchise, er det hver enkelt kjøpmann som er de ansattes arbeidsgiver. I dag er få av dem medlemmer i Virke. Handel og Kontor har tariffavtale med mange av butikker og kiosker i Reitan-systemet, men de aller fleste er inngått direkte med kjøpmennene. Det er Landsoverenskomsten med Virke som gjelder uansett.

– Det vil være opp til hver enkelt kjøpmann å velge hvilken arbeidsgiverorganisasjon han vil tilhøre, sier Flateby til HK-Nytt.

Nye tariffavtaler

For de ansatte på Reitans lagre skal heller ikke byttet av arbeidsgiverforening få særlige konsekvenser. De ansatte i Engrospartner, som er eid av Rema distribusjon og leverer varer til blant annet Narvesen og 7-eleven, er organisert i Handel og Kontor, og går på Landsoverenskomsten mellom Virke og HK. Når denne avtalen utløper neste vår, ønsker arbeidsgiverne at de skal over på HKs tariffavtale med NHO. De ansatte på Rema 1000s lagre er organisert i Norsk Transportarbeiderforbund, og går i dag på grossistavtalen med Virke. Disse skal etter planen over på NHOs avtale med transportarbeiderforbundet når Virke-avtalen utløper til våren.

Ikke bekymret

Men verken HK eller Transportarbeiderforbundet skjelver i buksene av den grunn.

– For våre medlemmer vil det være Standardoverenskomsten med NHO som vil gjelde. Det er en god avtale, så våre medlemmer har ingenting å frykte, sier Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor.

Også Lars Johnsen, nestleder i Transportarbeiderforbundet, tar disse opplysningene med fatning.

Ifølge Johnsen er minstelønnssatsene i NHOs tariffavtale for grossistbedrifter betydelig lavere enn i Virke-avtalen, men gjennomsnittslønna blant lagerarbeidere i NHO-området er høyere.

– Vi vil kreve at de lageransatte i Rema opprettholder lønns- og arbeidsvilkårene sine på samme nivå, sier han.

Samme lønn

Og det bør gå bra.

– En overgang til NHO vil ikke innebære noe spesiell endring for de ansatte. Siden det i det vesentligste dreier seg om minstelønnsavtaler, vil heller ikke lønna bli endret med nye avtaler. Det kan være aktuelt å forhandle noen særavtaler etter behov, men det ser vi nærmere på i løpet av høsten, sier økonomidirektør Kim Thomas Lie i Rema distribusjon til HK-Nytt.

Han opplyser om at dagens avtaler med Virke vil gjelde fram til tariffoppgjøret i 2014.

Bjørn Næss, direktør i NHO Handel, gjør også sitt for å berolige eventuelle bekymrede ansatte.

– Reitangruppen bytter ikke arbeidsgiverforening for å spare penger, sier han.

26.06.2013
27.08.2015 20:00