«Homo»: Også her, i LOs sekretariatssal, pågikk påvirkningsarbeidet. Flere var lenge ubekvemme med å ta ordet «homo» inn i dagligtalen, ifølge Handel og Kontor-leder Trine Lise Sundnes (helt til høyre i bildet). I disse dager vaier homoflaggene utenfor LO-bygningen.

Oslo Pride:

Forbundsleder Trine Lise Sundnes tenkte å droppe homoparaden i år. Så smalt det i Orlando

– Det viktigste er at alle fanene er med, for da er også hele forbundet representert, sier Trine Lise Sundnes, leder av Handel og Kontor.
23.06.2016

anne.siri.rena@lomedia.no

I mange år har hun gått i hovedstadens homoparade. Nå er det på tide å gi stafettpinnen videre, tenkte hun denne våren. Så smalt det på andre siden av atlanteren.

Noe som betyr at Handel og Kontor-leder Trine Lise Sundnes nok en gang blir å finne bak forbundets fane førstkommende lørdag.

– Vi er ikke ferdige med hatkriminalitet. Homoparaden er en fin solidaritetsmarkering mot dette, sier hun.

Les også: Fire skeive om å leve i åpenhet - både på jobben og hjemme

TIDLIG UTE: Normalisering, fjerning av tabuer. Mye gjenstår fortsatt, men LO var tross alt tidlig ute i Norge, mener Trine Lise Sundnes i Handel og Kontor.

Fram med fanen

Per Østvold, homofil og tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund, oppfordrer forbundslederne – «de som star på barrikadene for så mye annet» – til å kaste seg ut i paraden.

Trine Lise Sundnes mener det viktigste er at hver enkelt fane er med, for da er også hele forbundet representert.

– At forbundslederne ikke stiller betyr ikke at de ikke støtter saken. Mange har vært gjennom tøffe døgn med tariffoppgjør, og mange er ukependlere som reiser fra Oslo i helgene, fortsetter Sundnes.

I fjor fikk LO prisen for beste paradeinnslag og for beste og mest aktivitet i Pride Park under Oslo Pride.

BEST I FJOR: LO fikk prisen for beste paradeinnslag og for beste og mest aktivitet i Pride Park under Oslo Pride i fjor. Budskapet var klart: «Rett til å være den jeg vil!»

Ane Børrud

Går for første gang

Odd-Christian Øverland er en av de ukependlende forbundslederne. I år skal Postkom-lederen være i Oslo under homoparaden for første gang, og da er det en selvfølge å gå, mener han.

MIDT I HJERTET: Odd Christian Øverland er en av de ukependlende forbundslederne. Lørdag skal han være i Oslo under Pride for første gang, og da stiller han i paraden. Solidaritet med minoriteter ligger i fagbevegelsens hjerte, mener Postkom-lederen.

– Å vise solidaritet med minoritetsgrupper som behøver det, er midt i hjertet av hva LO og fagbevegelsen står for, sier Øverland.

Han mener Orlando-massakren på en homoklubb nylig viser ekstremutslaget av hat. Det er ikke denne hendelsen alene som gjør at han stiller i paraden.

– Forbundet har en tydelig politikk rundt antidiskriminering, og da er det naturlig å vise dette i praksis, mener Øverland.

LO har for øvrig en årlig intern-konkurranse om hvilket forbund som stiller med flest folk i paraden.

Om å rive ned tabuer, også i LO

Å fjerne tabuer og å normalisere homofili er et langsiktig arbeid, ifølge Trine Lise Sundnes. Hun håper LO har bidratt til å gjøre det enklere å være homofil på norske arbeidsplasser, og i samfunnet for øvrig.

– Flere har vært ubekvemme med å ta ordet «homo» inn i dagligtalen, også i LO. Dette løsnet etter noen år med påvirkningsarbeid i sekretariatet (ledelsen, red.anm.), sier Sundnes.

Men det betyr heller ikke at jobben er gjort, at man er ferdig, fortsetter hun.

Stolt

Homoflaggene vaier rundt om i Oslo disse dagene, også foran LO-bygget ved Youngstorget. Forbundslederne i Landsorganisasjonen er visst altfor travle til å bli med ut i samlet flokk for å la seg avbilde ved de høythengte stripete symbolene, men inne i sekretariatssalen lar de seg likevel fange i noen små minutter. Siste møte før sommerferien over.

I norsk kontekst har LO holdt på med normaliseringsarbeidet i mange år, sier Sundnes. Fra slutten av 90-tallet satt hun som LO-sekretær med et særlig ansvar for denne politikken.

– Jeg er stolt over hva vi har fått til. Nå er det nesten for mange frivillige som vil bidra til LO-standen i Spikersuppa under festivalen. Stikk innom! oppfordrer Handel og Kontor-lederen.

«Solidaritet» er årets tema

Første gang arrangert i 1974

Hvert år siden 1982

Varer i ti dager