Lene Svenning" />
STOR INTERESSE: For fjerde gang arrangerer Oslo-Akershus HK kurs i hvordan kapitalismen fungerer. Fagforeningsleder John Thomas Suhr forteller at det er venteliste på kurset.

Leif Martin Kirknes

Fagforening kurser medlemmer i kapitalisme

– Tillitsvalgte famler i blinde hvis de ikke forstår hvordan kapitalismen fungerer, mener John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK. Nå skal de få øynene opp.
03.03.2023
03.03.2023 14:25

leif.kirknes@lomedia.no

15 tillitsvalgte sitter i hestesko i Oslo-Akershus HKs lokaler på Youngstorget i Oslo. I løpet av fem ettermiddager i vinter skal de forsøke å bli klokere på hvordan kapitalismen – det økonomiske systemet vi lever i – fungerer. Til det har de forelesere og et pensum som lener seg tungt på den tyske filosofen Karl Marx’ tenkning.

– Fagbevegelsen er bygget på Marx’ teorier, men vi har på mange måter glemt hvor ideene kommer fra, sier John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK som arrangerer kurset.

– Dette er ikke et kurs i hvordan du skal bli kommunist eller å lage et annet samfunn. Men hvis man ikke har kunnskap om hvordan kapitalismen fungerer, er det vanskelig å kritisere den, sier han.

Venteliste

Suhr mener temaet er viktig for tillitsvalgte i dag.

– Hvis du ikke kan de grunnleggende spillereglene i kapitalismen og har en analyse av den, er det vanskelig å ta stilling til saker som du støter på som tillitsvalgt. Da vil du famle litt i blinde, mener han.

Fagforeningslederen peker på at tenkning rundt kjøp, salg og profitt ikke bare dominerer i næringslivet, men også har sneket seg inn den offentlige forvaltningen og i organisasjonslivet. Det liker han dårlig.

Deltakerne på kurset «Arbeid og kapital» må lese pensum og gjøre leksene sine. Det ser ikke ut til å ha skremt noen fra å melde seg på: Dette er fjerde gang kurset tilbys medlemmene i fagforeninga. Også denne gangen er kurset fulltegnet, og Oslo-Akershus HK opererer med venteliste, opplyser Suhr.

Artig tema

Niklas Engelsen, klubbleder i netthandelsbedriften Pluss+, er glad for å være deltaker på kurset.

– Det er et artig tema. Det handler om historie, hvorfor vi er der vi er i dag, hvordan systemet er bygd opp og hvordan vi kan lage et bedre system, sier 24-åringen.

Engelsen er ikke fremmed for politiske diskusjoner. Han er et aktivt medlem i partiet Rødt, forteller han.

Niklas Engelsen.

Leif Martin Kirknes

For Susann Halvari Johansen, en annen deltaker på kurset, er kritikk av kapitalismen ikke nytt stoff.

– Jeg er interessert i å bygge på analysen min om systemet vi lever i. Jeg trodde jeg visste hva kapitalisme er, men analysen min var nok litt for enkel. Jeg har gjort leksene mine og er i ferd med å fordøye det. Nå begynner jeg å få verktøy til å kommunisere hvorfor det er så viktig å organisere seg, sier hun på vei inn i kurslokalet.

Susann Halvari Johansen.

Leif Martin Kirknes

Og for den som måtte lure: «Profittratens fallende tendens» er tema på den fjerde samlingen og bare på overfladisk nivå.

– Det er for viderekomne, sier fagforeningsleder Suhr med et smil.

LESTE DU DENNE: Norges største fagforening åpner møtested for tillitsvalgte

Hva er kapitalisme?

«Kapitalisme er et økonomisk system basert på at den økonomiske virksomheten organiseres av kapitaleiere som benytter sin kapital til å anskaffe produksjonsmidler og råvarer og så videre, i tillegg til å lønne arbeidstakere som kompensasjon for å benytte seg av deres arbeidskraft.»

Kilde: Store norske leksikon (snl.no)

03.03.2023
03.03.2023 14:25

Hva er kapitalisme?