KID'EN: – Jeg skulle ønske det var flere unge representanter på LO-kongressen, sier Espen Amundsen. Med sine 23 år er han yngst i salen.

André Kjernsli

Espen (23) er yngst på årets LO-kongress. – Jeg lever greit med å være kid'en i salen

Mens de andre barna lekte, var Espen Amundsen opptatt med å diskutere med de ansatte på SFO. Nå debatterer han på LO-kongressens talerstol.
01.06.2022
01.06.2022 14:45

andre.kjernsli@lomedia.no

315 delegater er samlet på LO-kongressen denne uka. Gjennomsnittsalderen er 51 år. Espen Amundsen er med sine 23 år med på å trekke snittet ned.

Til tross for at han er den yngste representant på LO-kongressen, er 23-åringen ingen fersking i politikken. Allerede som 13-åring meldte finnmarkingen seg inn i AUF.

Amundsen er bosatt i Alta og leder Handel og Kontors (HK) ungdomsutvalg i Nord-Norge. Han sitter også i HKs nasjonale ungdomsråd på tredje året. Til daglig jobber han som fylkessekretær i AUF Finnmark, hvor han er leder i HK-klubben. Politikk og samfunnsinteresse har han hatt så lenge han kan huske.

– Da jeg gikk på skolen, og spesielt på SFO, satt jeg og diskuterte med de voksne mens de andre ungene lekte. Jeg var nok en slags nerd, sier han.

Kjenner på ansvaret

Amundsen er bevisst ansvaret som ligger på skuldrene til de 315 delegatene som er samlet denne uka.

– Det er stort å få være med å representere her. Vi skal bestemme for en million mennesker i det som er Norges største folkebevegelse, understreker kongressdebutanten.

På kongressen er det et utall av saker som skal opp til debatt. HK har satt kampen for klimaet og det grønne skiftet høyt på sin agenda denne uka, og det er dette Espen snakket om da han fikk sin tilmålte tid på talerstolen tirsdag kveld.

– Vi må la noe av oljen bli igjen på havbunnen og sørge for en bærekraftig fremtid, mener han.

LES OGSÅ: Noe av olja må bli liggende, krever tre store LO-forbund. Forslaget kan få flertall

Det er mer enn klima og miljø som opptar 23-åringen. Boligpolitikken opptar mye av hans tid, og han er ikke glad for å se at så mange unge må forbli på leiemarkedet og ikke har råd til å kjøpe sin første bolig.

– Selv er jeg heldig. Min samboers foreldre har stilt som kausjonister, men mange av mine venner i Alta er ikke like heldige. De ser heller innen umiddelbar vei ut av leiemarkedet, sier han.

HK har sendt inn flere forslag til kongressen som dreier seg om boligpolitikk.

Burde vært flere unge

HK-medlemmet opplever det som både lærerikt og slitsomt å være med på LO-kongressen. På spørsmål om hvorfor han har fått så mye tillit i både AUF og HK Ung blir han litt mindre klar. Ingen liker å skryte av seg selv, heller ikke Amundsen.

– Men jeg liker jo å prate med folk, og det er ikke første gang jeg er yngst i politisk sammenheng. Jeg lever greit med å være kid'en i salen, ler han.

Samtidig gir Amundsen uttrykk for at det er synd at han er yngst på kongressen med sine 23 år. Han skulle ønske det var enda yngre representanter i salen, og at snittalderen var lavere.

– Når man ser på LO-medlemmenes sammensetning, burde det vært flere yngre delegater i salen, avslutter 23-åringen.

LES OGSÅ: Henrik (25) snakker for unge arbeidstakere: – LO er nødt til å finne løsninger på klimakrisen

01.06.2022
01.06.2022 14:45