KONKURS, MEN ÅPENT: De ansatte i butikkjeden Enklere liv jobber som vanlig selv om bedriften er slått konkurs.

Tormod Ytrehus

Enklere liv er konkurs - uviss framtid for de ansatte

De ansatte i butikkjeden Enklere liv har fått beskjed om å gå på jobb som vanlig, selv om bedriften er konkurs.
28.08.2018

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Mandag kom nyheten om at butikkjeden Enklere liv har slått seg selv konkurs. Det gjelder både butikkdriften og holdingselskapet, melder nettavisen E24.

Store underskudd oppgis som årsak til konkursen. Til tross for en større omstilling dette året, har situasjonen forverret seg, opplyser styreleder Tore Thorstensen til avisa.

LES OGSÅ: Mange mister jobben når Tanum nedbemanner

Prøver å finne nye eiere

Advokat Nils Koefoed er bobestyrer, og opplyser om at de nå forsøker å finne noen som kan være interessert i å overta driften av de rundt 70 butikkene i Norge. Koefoed sier til E24 at butikkene skal holde åpent som vanlig inntil videre, og at DNB har sagt seg villige til å forskuttere lønn.

Mange HK-medlemmer

Det er rundt 150 ansatte i Enklere liv-butikkene her til lands. 50 av dem er medlemmer i Handel og Kontor, og det er tariffavtale ved åtte av butikkene.

Tillitsvalgte opplyser til HK-Nytt at de ikke kan uttale seg om saken i dag.

– Jeg kan bekrefte at vi har fått beskjed om konkursen, men at vi skal gå på jobb som vanlig og at lønn vil bli utbetalt, sier Mona Johnsen, tillitsvalgt i butikken i Skien til HK-Nytt.

Åpnet nylig nye butikker

Enklere liv ble etablert i 2005. Kjeden har vokst de siste årene, og åpnet nye butikker i blant annet Sarpsborg og Lørenskog så sent som tidligere denne måneden. I sommer søkte de derfor etter mange ansatte til de nye butikkene.

Enklere liv hadde tidligere butikker i Sverige, men de siste ble lagt ned i 2017. Året før la kjeden ned selskaper i USA og andre europeiske land.

28.08.2018