FORBANNA: Kim William Bratli Johansen vil ikke akseptere at en vikar fortsetter mens han mister jobben på DB Schenker på Rolvsøy.

Erik Hagen, Fredrikstad Blad

DB Schenker nedbemanner

Transportselskapet DB Schenker skal spare penger, og reduserer bemanningen med flere titalls personer. HK-medlem Kim William Bratli Johansen nekter å akseptere oppsigelsen han har fått.
05.05.2014

– Dette er et helvete. Oppsigelsen betyr at jeg må si i fra meg leiligheten og flytte hjem til mora mi, sier Kim William Bratli Johansen til HK-Nytt.

Han er ansatt på kontoret på DB Schenkers terminal på Rolvsøy utenfor Fredrikstad. I desember flyttet han fra jobb i det samme selskap i Stavanger, og er den med kortest ansiennitet på Rolvsøy-terminalen. Nå kan han bli stående uten arbeid.

29. april mottok Johansen en oppsigelse etter et drøftningsmøte med ledelsen og med sin lokale klubbleder ved sin side. Fratredelse skulle skje allerede dagen etter. Ledelsen skal ha forsøkt å gi ham en ny oppsgielse med fratredelse 31. mai. Johansen vil verken akseptere den ene eller andre oppsigelsen. Han reagerer sterkt på at vikar fra et bemanningsbyrå får fortsette på kontoret, mens han blir oppsagt. HK-medlemmet har bedt om et forhandlingsmøte med ledelsen.

– Jeg vil kjøre denne saken til retten om nødvendig. Jeg vil uansett ikke tilbake til Schenker, så råttent som de opptrer, sier han.

Johansen har også tidligere vært offer for nedmanning i DB Schenker. For få år siden mistet han jobben han hadde på bedriftens terminal på Alnabru i Oslo.

HK vil hjelpe

Espen Strandhus, hovedtillitsvalgt for alle HK-medlemmene i DB Schenker, skal delta i forhandlingsmøtet sammen med Johansen.

– Jeg kjenner ikke alle detaljene i denne saken ennå og vet ikke hvilken kontrakt den innleide vikaren har, men generelt er det slik at vi ikke skal ha vikarer her under en nedbemanningsprosess. Det er også et spørsmål om bedriften har vurdert Johansens ulemper opp mot bedriftens godt nok. Og selv om det har vært drøftelser forut for oppsigelsen har ting gått sånn i granskauen fort, sier han.

Strandhus lover å gi Johansen den hjelpa han har behov for i denne saken.

En annen ansatt på Schenker-terminalen på Rolvsøy har blitt enig med bedriften om å gå av med gavepensjon. Det er imidlertid ikke bare ansatte på Rolvsøy som rammes, det gjelder over hele landet.

– Vi synes det er trist når folk mister jobben. Vi er ikke uenig i at det trengs å gjøres noen endringer, mener grunnlaget for nedbemanningen er litt vagt, sier Strandhus.

Avviser kritikk

HR-direktør Geir Flatekvål avviser at vikaren skal erstatte Johansen.

– Normalt skal vikarer gå først. Denne vikarens kontrakt går ut bare få dager etter at Johansen skal slutte, sier han til HK-Nytt.

Flatekvål avviser også Espen Strandhus' kritikk om at oppsigelsesprosessen går for fort.

– Prosessen går så fort som den må gå, vi har behov for å ta tak i kostnadene våre for å sikre bedriftens økonomi. Det går an å gjøre det fort og riktig, sier han.

Selskapet skal redusere bemanningen med "noen titalls" personer. Det skal skje ved at selskapet ikke fyller tomme stillinger og ved oppsigelser. Denne gangen er det de kontoransatte som får smake steken. De foregående nedbemanningsprosessene har først og fremst rammet transportarbeiderne i selskapet.

05.05.2014